Yi boh laai beng duk (aka Ebola Syndrome)

Asiatisk splatter.

Hong Kong, 1986. Den fattige Kai blir påkommen av sin chef när han och chefsfrugan är i sängen. Chefen blir ursinnig och försöker att kastrera Kai, varpå Kai mördar samtliga personer i rummet utom chefens lilla dotter.

Tio år senare - i Johannesburg, Sydafrika - är Kai anställd på en kinarestaurang som kock. Han får slita röven av sig för skitpengar, är hatad av chefsfrugan och blir hela tiden nedtryckt av sin chef.

En dag när Kai och hans chef är på väg hem efter att ha varit hos den afrikanska stammen Zulu, för att köpa griskött, hittar Kai en medvetslös kvinna på backen. Han kan inte hålla lustarna i styr, utan våldtar henne. Det Kai inte vet är att kvinnan är smittad med den dödliga blödarsjukan ebola och att han står på tur för att bli smittad. Men Kai är en på tusen och är immun mot sjukdomen.. men alla runt omkring honom ligger i farozonen och inte allt för långt efter bryter plötsligt en ebolaepidemi ut.

Ja. Vad ska man säga? Jag tyckte den här filmen var riktigt bra. Den hade sina äckelstunder, men samtidigt hade den faktiskt en ganska vettig story och faktiskt ganska bra skådespelare. När jag satte mig till rätta för att titta på filmen förväntade jag mig att få se en riktig slaskfilm i ungefär samma stuk som Tôkyô zankoku keisatsu och Kataude mashin gâru, men ack så fel jag hade. Filmen är egentligen inte direkt slaskig, men vissa scener är vidriga i sann asiatisk splatterfilmsanda.

Effekterna var ungefär det jag hade förväntat mig. Stundtals var de riktigt bra och stundtals var det snarare tvärtom. Skådespelarna - som jag nämde längre upp - var faktiskt ganska bra och jag tyckte Anthony Wong Chau-Sang passade alldeles utmärkt i rollen som den halvpsykotiske och perverse Kai.

Jag gillade hur som helst den här filmen. Den skiljer sig från mängden i splattergenren och underhöll. Det enda jag har att klaga över är att filmen var lite lång på ca 100 minuter vilket medförde att det var stundtals väldigt mycket prat och lite händelser. Fast hade de gjort den kortare hade troligtvis inte storyn kunnat utvecklat sig som den gjorde. Whatever..

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0116163/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0