Feast II: Sloppy Seconds

Uppföljaren till splatterfilmen jag recenserade i somras.

De köttätande varelserna som attackerade puben (i den första filmen) var inte de enda. Dagarna efter attacken mot puben blir en intilliggande liten stad attackerad av samma sorts varelser.

Efter att ha hittat bartendern sticker bikergänget Bleeders, ledda av Biker Queen, till den lilla staden där de ganska snabbt hittar några få överlevare. Tillsammans måste de slåss mot monstrena. Men allting går inte alltid som man tänkt sig..

Jag har vetat om att den här filmen var på väg och mina förhoppningar var ju givetvis mycket höga då jag verkligen älskade den första filmen, tack vare att den hela tiden levererade en massa oväntade grejer. Den här filmen föll i glömska, fram tills det att min irc-kompis J nämde den. Jag blev entusiastisk direkt och rotade givetvis reda på den per omgående.

Nu har jag alltså sett den och mitt tycke är som så att den inte når ända fram. Effekterna var emellanåt riktigt bra (ungefär som i den första filmen) och emellanåt användes datorgjorda effekter som verkligen såg ut som ren skit.

Det bjöds på rejält med våld, som i första filmen, och några riktigt gapskrattiga scener. Men filmen kändes inte lika experimentell som den första och var självklart inte lika förvånande. Flera scener var helt onödiga (bland annat en "romantisk" scen som var helt obegriplig, som de dessutom försöker skoja till och slänger in likmaskar och annat äckel). Dessutom var slutet ganska obegriplig och var ett "Jaha?"-slut. Filmen erbjuder, utöver våld och humor, några riktigt äckliga scener, exempelvis en scen där flera av karaktärerna spyr och filmen "stoppas upp" och zoomar in. Ja, ni fattar nog.

Skådespelarna är helt ok och flera av dem fick vi se i första filmen. Bland annat regissören John Gulager's pappa Clu Gulager som återvänder som bartendern. Jenny Wade återvänder i sin roll som Honey Pie.

Utöver de usla datoreffekterna, de onödiga scenerna och det obegripliga slutet har jag bara en sak att gnälla på. Filmen innehåller våld mot barn, vilket är något jag inte accepterar någonstans. Inte ens i en splatterfilm. De försöker även skämta till scenen då barnet blir, bokstavligt talat, slaktat. Jag rörde inte en min.

Men i långa led är det en ok uppföljare. Den når inte ända fram till ettans twistiga kvalité eller humor. Men våld finns det gott om. Nu är det bara att invänta den tredje filmen.

Endast för de magstarka.

http://www.imdb.com/title/tt1104835/

Kommentarer
Postat av: HA

Mes. War Dog då? Va? Där sa du inget! Va? Va? Va?

2009-01-28 @ 13:38:10
URL: http://glob.heltperfekt.com
Postat av: Vahetere...orka?

War Dog var en annan femma. Där var det barn i åldrarna 7 - 10 år, typ. I den här filmen snackar vi bebisar. In your face, farbror.

2009-01-28 @ 20:09:29
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0