The Shining (European Version)

Here's Johnny!

Jack Torrance åker iväg till Overlook Hotel i de avskiljda bergen i Colorado för att gå på en arbetsintervju. Under intervjun berättar chefen för honom om en händelse 1970 som inträffade under vintersäsongen. En man som tog arbetet som fastighetsskötare över vintern mördade sin fru och sina två döttrar, för att sedan ta sitt eget liv. Jack bryr sig inte i händelsen utan tackar ja till jobbet som fastighetsskötare.

När Jack ska börja jobba åker han, hans fru Wendy och deras son Danny upp till hotellet. Under rundturen i hotellet träffar Danny köksmästaren Hallorann som upptäcker att Danny besitter förmågan att tala telepatiskt med andra.. Hallorann besitter själv den förmågan. Hallorann varnar också Danny för att gå in i rum 237.

En månad efter deras ankomst börjar mystiska saker hända. Danny börjar se saker, Jacks humör förvärras och Wendy blir mer och mer hysterisk. Vad är det som håller på att hända med familjen Torrance?

Den här klassiska skräckhistorien om en familj som är isolerade i ett gammalt hotell uppe i bergen under vintersäsongen är en klar favorit hos mig. Den är inte läskig, men stämningen gör mycket i den. Skådespelarna är ruskigt bra, speciellt Jack Nicholson som passar som handen i handsken för rollen som Jack Torrance. Shelley Duvall gör en bra insatts som den hysteriska morsan och Danny Lloyd är liten och ful, men gör en bra insatts som den telepatiska pojken.

Jag har självfallet sett den här ett par gånger innan. Första gången avskydde jag den, men då var jag väldigt ung och en skräckfilm som var bra (enligt mig, då) skulle innehålla massor med våld, blod och äckel. Någon stämning eller schysst story sket jag fullständigt i, bara det var våld med i filmen så var jag nöjd. Men man kan ju ändra åsikt kring mycket.

Att jag skrivit "European Version" i titeln beror på att den europeiska releasen av den här filmen är runt 27 minuter kortare än den amerikanska releasen. Jag kommer självfallet att försöka få tag i den fullständiga versionen på 146 minuter och recensera även den. När det händer, får vi se..

Tills dess, se den här om ni inte redan har gjort det.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0081505/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0