Day Of The Dead (2008)

Det finns filmer jag tycker om. Det finns filmer jag hatar. Och så finns det filmer jag bara vill börja gråta över för att jag ens orkat se skiten...för det mesta är det nyinspelningar jag pratar om då, detta djävulens påfund. Nyinspelningar är så onödiga så jag kan inte beskriva det i ord, egentligen.. 9 av 10 nyinspelningar är värdelösa jämtemot originalet, och så kommer det troligtvis alltid vara.

Den här filmen är inte en av dom där 1 av 10 filmerna. Filmen fick mig nästan att vilja börja gråta över innehållet. Jag är ett stort Romero-fan (mannen bakom originalet) och kan inte förstå hur man kan förstöra en så fin film som Day Of The Dead med något sånt här.

För att dom som inte har sett originalet inte ska klia sig i huvudet allt för mycket så ska jag dra båda filmernas storys i kort, så att det blir något så när begripligt.

Day Of The Dead (1985):
Dom odöda/vandrande döda/zombies har tagit över världen. En grupp människor (forskare och militärer och några andra personer) har blivit placerade i en bunker för att försöka ta reda på varför dom odöda inte ligger kvar i sina gravar utan kliver upp ur dom för att söka mänskliga offer som dom vill äta. Under filmens gång får man följa gruppen och hur allting till en början verkar ostabilt, vilket senare utbryter i kaos.

Det var originalet det. Här kommer nyinspelningen:

Day Of The Dead (2008):
En liten håla någonstans mitt ute i ingenstans (minns inte namnet på stället, om det ens sas någon gång i filmen..hm) har blivit placerad i karantän. Ett mystiskt virus bryter ut (hmm..vart har vi sett detta förut? Resident Evil tro?) och en superinfluensa uppstår bland befolkningen. Efter några timmar med superinfluensan hamnar personen som är infekterad i ett sorts koma, vilket följer några minuter senare med en omedelbar förvandling till en odöd. En grupp med överlevare försöker ta sig ut ur det lilla samhället...och det är dom man får följa igenom filmen.

För det första kan jag säga så här: Filmen har så mycket saker man har sett förr så det är obegripligt. Jag ska räkna upp några saker, och sedan skriver jag film man sett det förr i: virus bryter ut (Resident Evil), springande döda (Dawn Of The Dead 2004, exempelvis), en sorts superinfluensa (minns inte vilken film det är, men det är någon film där människor åker på en influensa, dör och återuppstår som döda..ja, ni fattar). Något jag störde mig på något fruktansvärt var att zombierna SPRANG. Zombies ska I N T E springa, utan H A S A sig fram i tung och långsam takt. Zombies ska inte vara speciellt farliga en och en, utan farliga i större grupper. I den här filmen kan dom tydligen både springa, hoppa, använda redskap samt klättra på väggar (?!).. man kan ju börja undra om manusförfattaren satt och tänkte på Spider-man-filmerna medans han skrev manus.

Effekterna då? Joooo...dom ska jag ta ett snurr med också. Effekterna var helt ok, typ i samma stuk som dom flesta andra zombiefilmer som har dykt upp på senare år. Dock lyfte jag lite på ögonbrynet då dom i flera scener brände upp zombierna, vilket resulterade i att det såg ut ungefär som att zombierna brann upp till aska på typ 1 miljondels sekund..eh..nästan.

Öhm..vad tycker jag då? Original eller nyinspelning av Day Of The Dead? Original, helt klart. Se originalet istället (om ni redan sett den, se den en gång till) för det här skräpet, annars kommer ni slänga bort ca 85 minuter på, egentligen, ingenting...precis som jag har gjort.

http://www.imdb.com/title/tt0489018/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0