Planet Terror

Den ena filmen som Robert Rodriguez gjorde i Grindhouse-grejen han och Quentin Tarantino gjorde tillsammans. Tarantino gjorde Death Proof. Jag recenserar den här filmen separat, även om de två filmerna hör ihop. Varför förklarar jag längre ner.

Under en affär mellan en grupp militärer och en svarta marknaden försäljare går affären snett och försäljaren skjuter sönder ett par tuber som innehåller en högexperimentel gas, som förvandlar de som blir utsatt för den till köttätande zombies.

Snett efter börjar människor att strömma in till sjukhuset i en liten intilliggande stad. Givetvis bryter smittan ut ganska kort efter detta och en grupp överlevande måste ta upp striden mot de infekterade.

Den här filmen är ungefär som att köra en bil rakt in i en bergsvägg i 180km/h.. och överleva smällen. Den öser på med våld, blod, slask, humor (av den sämsta sorten, givetvis), spänning, bra skådespeleri, bra effekter och.. ja.. mycket mer.

Självklart har jag redan sett den här filmen en gång innan. Jag älskade den då och jag älskar den nu. Skådespelarlistan är riktigt fin och innehåller bland annat Bruce Willis, Michael Biehn, Rose McGowan och Tom Savini. Robert Rodriguez egen son, Rebel Rodriguez, dyker även upp i en av rollerna. Och givetvis ser vi även Quentin Tarantino i en av bad guys rollerna. Effekterna är grymt bra och det skvätter rejält igenom större delen av filmen.

Storyn är riktigt bra, men har givetvis en overklighetsfaktor på ca 110%, så de som söker något verklighetstroget kan ta och titta på dokumentärer om djur på savannen eller något. Men.. vem vill ha verklighetstrogen när det kommer till ultravåldsfilm?

Att filmen är kategoriserad som Action är helt absurt, enligt mig. Jag och H hade en liten diskussion kring filmen tidigare och jag påpekade att det här är Splatter. H kontrade med att antingen det, eller vansinne. Så, Splatter/Vansinne tycker jag låter som en perfekt kategorisering av den här filmen.

Just det ja. Death Proof höll jag på att glömma. Anledningen till att jag inte tänker recensera den hittar ni här, hos H faktiskt. Jag håller med nästintill vartenda ord han har skrivit. Jämför man Death Proof med Planet Terror så är Death Proof ett rejält bottennapp och man kan egentligen knappt tro att det är en Tarantino-rulle.

Visserligen har de flesta Tarantino-rullarna mycket dialog, men det händer saker omkring och emellan så att filmen blir inte svintråkig att titta på. Att titta på 70 minuters kackel där några brudar enbart pratar skit och försöker vara kaxiga är ganska ointressant, faktiskt. När jag precis hade sett den tyckte jag att den var ganska ok, men efter att ha sett Planet Terror kovände mina åsikter.

Om ni har läst H's recension om Grindhouse (båda filmerna) så vet ni redan att filmen/filmerna presenteras färdigslitna - dvs repor överallt, bilden kan ändra färg till och från, scener som är "borta" (givetvis bidrar detta till en komisk effekt, vilket det är menat till att vara också) och små hopp som om filmen har gått av och blivit lagad igen. Detta medför i sin tur att filmen/filmerna får ett extra lager av sunkig biokänsla.

Planet Terror är en klar favorit av 2007 och står högt i kurs för min del. Har man inte sett den, fy skäms! Har man sett den, se den igen vet jag. Vem vill inte se en sån här höjdarrulle?

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt1077258/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0