Night Of The Living Dead (1990)

Tom Savini's remake av den klassiska skräckfilmen av George A. Romero, med bland annat Tony Todd (Candyman).

När Barbara och hennes retsamme bror Johnnie är vid deras moders grav blir Barbara angripen av en underlig man och Johnnie försöker hjälpa henne. Strax därpå slås Johnnie medvetslös och Barbara flyr.

Efter att ha gått en stund kommer hon fram till ett stort hus och inte allt för långt efter hennes ankomst dyker fler överlevare upp. Frågan är bara om de kommer överleva natten... då de döda vaknade igen?

Ärligt talat måste jag säga att jag gillar den här remaken. Dels för att Savini har regisserat och fångat originalet väldigt bra, men samtidigt att de har gjort en ny film men med samma titel istället för att göra som dagens remakes då de gör rip-offs rakt av och lägger ner ungefär lika med noll engagemang i att skriva ett vettigt manus. George A. Romero har också ett finger med i den här filmen, lyckligtvis, som exekutiv producent.

Jag såg den här filmen för något år sedan för första gången och gillade den riktigt mycket då och gör det, som sagt, fortfarande. Jag mindes däremot inte att Tony Todd stod med på rollistan och blev glatt överaskad att han var med nu när jag såg den igen. Han gör ett bra jobb, som de andra skådespelarna.

Med tanke på att Savini har gjort filmen och att den är lite modernare än originalet så innehåller den bättre make-up och mer slask, givetvis. Storyn är fortfarande bra, men har sina ändringar. Exempelvis är slutet väldigt olikt originalets avslutning, flera karaktärer och händelser i filmen är ändrade också.

Som sagt, jag gillar den här remaken. Den är lik originalet, men samtidigt är den inte det. Givetvis är den inte bättre än originalet, men den är jävligt bra ändå.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0100258/

Kommentarer
Postat av: HA

Jag citerar nån skräckfilmstidning jag läste för många, många år sen:

"Better by far than it has any right to be."

2008-12-31 @ 11:24:45
URL: http://glob.heltperfekt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0