Halloween: The Curse Of Michael Myers (Theatrical Version)

Sista filmen där Donald Pleasance porträtterar Dr. Loomis. Det var även hans sista film. Och så är det den första Halloween-filmen utan en siffra.

Sex år har gått sen Michael Myers och hans systerdotter Jamie Lloyd försvann spårlöst ifrån Haddonfield. Kvällen innan Halloween visar det sig dock att Jamie fortfarande är i livet då hon ringer in till ett populärt radioprogram och säger att Michael är efter henne.

Familjen som adopterade Michael's syster Laurie Strode bor numer i det gamla Myers huset. Dottern Kara har emellertid problem med sin son, Danny, som är hemsökt av Mannen I Svart (från Halloween 5) som uppmanar honom att mörda sin familj. Familjen får dessvärre ett ännu större problem den här Halloween-kvällen.

Hjälp är dock på väg i skepnad av Dr. Loomis och Tommy Doyle (lillkillen från första filmen), som har växt upp och forskat om Michael's ursinne och han kanske har svaret...

Storyn kanske låter lite skum, men hade jag skrivit en mer detaljerad handling hade jag troligtvis fått lov att spoila halva filmen vilket jag, som i vanlig ordning, inte gör.

Jag kommer ihåg den här filmen väldigt väl ifrån min barndom tack vare att det var den första Halloween-filmen jag såg överhuvudtaget, utan att ens veta om att det var den sjätte delen i serien. Jag visste varken vem Dr. Loomis eller Michael Myers var och brydde mig inte ett jävla dugg uti det heller för den delen. Jag minns ganska väl texten på baksidan av fodralet som sa att det här var en av Donald Pleasance's sista filmer också innan han gick bort. Hur som helst så har jag gått ifrån att älska den till att tycka det är en bra underhållningsvåldsfilm. Fast vill man ha något skrämmande och realistiskt får man ju givetvis leta vidare. Dessutom är det, om jag inte misstar mig helt fel, den våldsammaste Halloween-filmen hittils. Se den så förstår ni.

Det här var, som sagt, den sista filmen Donald Pleasance medverkade i och i slutet på filmen står det också "In memory of Donald Pleasance" och jag måste säga att Donald gjorde riktigt bra ifrån sig som Loomis även i den här filmen, även om inte var med lika mycket som i de tidigare filmerna. De övriga skådespelarna är typiska slasherfilms-skådisar, inget att lyfta till skyarna alltså, men helt ok.

Hur som helst. Orealistisk men underhållande våldsfilm. Nuff said.

http://www.imdb.com/title/tt0113253/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0