Event Horizon

2015: Den första permanenta kolonin på Månen. 2032: Kommersiell gruvdrift på Mars inleds. 2040: Forskningsskeppet Event Horizon utforskar solsystemets gränser. Skeppet försvinner spårlöst bakom den åttonde planeten, Neptunus. Det är historiens värsta rymdkatastrof.

Året är nu 2047. Event Horizon har plötsligt dykt upp igen och skickat nödsignaler. U.S.A.C. skeppet Lewis & Clark skickas iväg för att hitta skeppet, rädda besättningen och bärga hem det. Men väl ombord börjar Lewis & Clark's besättning sakta men säkert att upptäcka orsaken till skeppets försvinnande.. och någonting mycket värre.

Till en början inbillade jag mig att Event Horizon skulle vara en Alien rip off/kopia, vilket var helt felaktigt. Istället för en regelrätt monsterfilm fick jag en.. mer oförklarlig skräckis. Laurence Fishburne och Sam Neill gör bra prestationer och Neill är speciellt sevärd som professorn som snickrat ihop idéen kring Event Horizon. De övriga är mer ströskådisar som jag (vad jag vet iaf) aldrig sett i någon annan film - och bryr mig inte speciellt mycket heller. För regi stod Paul W.S. Anderson - som varit inblandad i titlar så som Mortal Kombat, Resident Evil filmerna, AVP: Aliens vs. Predator och Pandorum.

Effekterna är utdaterade tack vare filmens ålder (13 år, i skrivande stund) och står sig hyfsat. De var säkerligen imponerande back in the days, men får en att flina mer än att lyfta på ögonbrynen tack vare att man är imponerad. Makeupen var däremot ganska bra och står sig gott än idag.

Event Horizon är inte ett dugg läskig heller. Klichéerna staplas på hög från början till slut och de hoppa-till-sekvenser som inträffar är så pass förutsägbara att den inbitne vet när de kommer inträffa. Alla andra.. ptja.. hoppar väl till. Tror jag.

Är filmen dålig då? Nä. Kan jag inte direkt påstå. Även om den har utdaterade effekter och inte är läskig så är den fortfarande underhållande och filmen går undan. Det inträffar nästintill hela tiden någonting intressant i filmen och det hela avslutas med ett "Meh!"-slut - och den härliga dunka dunka låten Prodigy - Funky Shit i avslutningstexterna, vilket fick mig att jubla lite inombords.

Event Horizon. Bra film, även om den lider av åldern och brister på den skrämmande fronten. Jag gillar den och skulle rekommendera den till de som vill ha en bra film en lördagskväll tillsammans med en påse chips och en flaska läsk.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0119081/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0