Pandorum

1969, mänskligheten beträder månen för första gången. Världspopulation: 3,6 miljarder. 2009, Kepler teleskopet skjuts upp för att hitta Jorden-liknande planeter. Världspopulation: 6,76 miljarder. 2153, rymdsonden Paleo-17 landar på planeten Tanis. Världspopulation: 24,34 miljarder. Brist på mat och vatten blir allt mer vanligt. 2174, kriget om Jorden's limiterade resurser når sin kokpunkt. Rymdfärjan Elysium skjuts upp.

Två av besättningsmännen ombord på Elysium - löjtnant Payton (Dennis Quiad) och korpral Bower (Ben Foster) - vaknar ur djupsömn, disorienterade, utan minne av vart de är och varför de är där. Kort efter deras uppvaknande upptäcker de att de måste starta om reaktorn på skeppet innan allt exploderar. Men allt eftersom Bower tar sig till reaktorn upptäcker han att de inte är ensamma ombord...

Jag såg trailern till Pandorum ett par dagar innan dess release på bio och tyckte att det såg hyfsat lovande ut. Sedan läste jag Helt Perfekt's recension av filmen, där H sågar lite här och där på filmen. Och nu har jag själv sett den.

Filmen börjar bra, men mynnar ut i en klichéefylld, hyfsat förutsägbar och väldigt ointressant sci-fi/skräckis - med en story som vi mer eller mindre har sett förr. Ungefär 20 minuter in i filmen började jag tappa intresset och filmen blev pausad mer än en gång. Filmens största problem är att det faktiskt aldrig blir spännande eller speciellt intressant filmen igenom. Även under scener där det är menat att det ska vara spännande känner jag mig mer rastlös än underhållen och vill bara få filmen överstökad snarast.

Filmens monster är otroligt oinspirerade och imponerade iaf inte mig. Att det dessutom känns som att de bara är där för att fylla ut filmen känns bara skit. Det H nämde i sin recension om att de såg stop-motion animerade ut tänkte jag aldrig på.. men det var säkert så. Eller nåt. Vem bryr sig?

Skådespelarnas insatser ligger mestadels på plussidan, men lyfter inte filmens story och manus. Tack och lov kan man iaf vila ögonen på Antje Traue - även om hon är skitigare än en avloppsledning och irriterande nog springer runt och viskar större delen av filmen.

Filmens story och idé är inte dum, men den framförs på ett sånt uselt sätt att det hela känns bara som waste of time. Twisten i slutet dimper dock ner på plussidan, då den var helt okej och hyfsat oförutsägbar, även om det inte räddar filmen i helhet. Pandorum hade kunnat bli en bra film, men som många andra filmer som verkar lovande hamnar även den här i avstå-arkivet.

http://www.imdb.com/title/tt1188729/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0