Daybreakers

Året är 2019. Majoriteten av populationen består av vampyrer medans det enbart existerar 5% kvar av den mänskliga rasen. Detta medför ett stort problem för vampyrerna då tillgången till deras föda - människoblod - börjar tryta och efterfrågan är gigantisk. Det finns även växande bevis på att om inte vampyrer får blod utvecklas de till vilda varelser som attackerar allt och alla för att överleva. Dr. Edward Dalton (Ethan Hawke), en vampyr och forskare som jobbar för ett farmaceutiskt företag, har jobbat på ett syntetiskt blod som ska kunna uppnå vampyrsamhällets krav. Han sympatiserar med människorna och ser på sitt arbete som en väg att få dem att slippa lidandet, men hans sökande efter en lösning ändrar riktning då han möter Lionel Cormac (Willem Dafoe) - en man som hittat en väg att förvandla sig själv från vampyr till människa igen...

När jag slog igång Daybreakers förväntade jag mig en blodig vampyrrulle alá Blade, men.. nä. Istället fick jag en mer handlingsgående vampyrfilm med ett par actionsekvenser och mycket handling - som dessvärre blir hyfsat förutsägbart till och från. Skådisarna är bra och vi ser Sam Neill som filmens stygging. Effekterna och makeupen är riktigt snygga, men är som allt annat vi ser i påkostade filmer now days.

Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag Daybreakers bara är en okej film, inget mer. Visst, den är snyggt gjord och det är en bra story.. men det enda jag kan tänka på är Blade och jag saknar det stuket på filmen. Så. Okej vampyrfilm som iaf inte sabbar vampyrkonceptet som vissa andra filmer gör.....

http://www.imdb.com/title/tt0433362/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0