Zombieland

Trailern som gick på TV när filmen hade premiär och Helt Perfekt's recension av filmen är det enda jag hade sett och läst om filmen innan jag såg den nu. Och ja, jag vet att jag är otroligt jävla seg och att alla redan har recenserat Zombieland och att den har blivit hyllad.. bla bla bla bla.. men jag tänkte iaf säga mitt om filmen. Men först storyn.

"Columbus" (Jesse Eisenberg) (folk tilltalas med staden de är på väg mot för att inte komma varandra för nära) har lyckats överleva epidemin som förvandlat större delen av jordens befolkning till zombies genom ett antal regler han har satt upp; t ex ha bra kondition, skjut alltid två gånger för att vara på den säkra sidan och spela aldrig hjälte. På sin resa möter han "Tallahassee" (Woody Harrelson), en halvgalen zombieslaktande cowboy som kan göra vad som helst för att komma över en Twinkie-kaka.

Utöver dessa två karaktärer (och en jävla massa zombies) dyker även två andra karaktärer upp också, gestaltade av Emma Stone och Abigail Breslin. Bill Murray dyker också upp snabbt som sig själv. Och så till mina åsikter om filmen.

Det är en bra film, helt klart. Men den lider också av problem, tyvärr. Den första och sista tredjedelen av filmen är riktigt underhållande och jag skrattade väldigt gott åt skämten, men mittenpartiet står nästintill stilla och det blir relativt glest mellan de riktigt roliga skämten. Speciellt oförutsägbar blir inte filmen heller och många grejer är ganska lätt uträknade bara man har sett film förr.

Effekterna (speciellt intro-sekvenserna) är välgjorda och riktigt snygga - finns inte så mycket att tillägga där. Storyn är en ren ursäkt för att klämma in en massa zombies, våld och skämt i en film. Filmen är också välspelad och jag kan inte låta bli att gapskratta åt Harrelson när han går berserk i slutet av filmen.

Jag vet inte om det bara är av en ren slump, men slutet av filmen får mig att tänka ganska mycket på en av kampanjerna i Left 4 Dead 2 (ni som har spelat det vet vilken jag menar). Vilket är lite småcoolt.

Hur som helst är Zombieland en underhållande och kul film med en del våld och action.. men som dessvärre lider av ett segt mittenparti. Om jag kommer se om filmen vet jag inte. Kan hända när uppföljaren kommer nästa år. Men vem vet?

Sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt1156398/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0