Universal Soldier: The Return

Tack och lov var filmteamet bakom The Return så pass smarta att de gav fan i att sätta en fyra i titeln, vilket gör att filmen automatiskt räknar bort TV-filmerna.. och att det här blir den riktiga tvåan. Så, räkna bort TV-filmernas storys - de hände aldrig.

Luc Deveraux (återigen gestaltad av Jean-Claude Van Damme) har med hjälp av Dr. Dylan Cotner (Xander Berkeley) återhämtat sig ifrån sina upplevelser som en av Universal Soldier-soldaterna och jobbar nu på ett militärt projekt som går ut på att återuppta Universal Soldier-programmet och förbättra dem. Men när regeringen bestämmer sig för att stänga ner programmet går superdatorn som kontrollerar enheterna - S.E.T.H. (Michael Jai White) - emot sina skapare och förklarar krig mot mänskligheten.

Action, action och action. Det är ungefär vad man kan säga om Universal Soldier: The Return, för att förklara filmen kort och enkelt. Och visst är det en ganska förutsägbar film och många av klichéerna finns där med - men vem fan bryr sig? När jag sätter mig och tittar på den här rullen (vilket jag har gjort många, många gånger), då tittar jag inte på den för att titta på en smart och häpnandsväckande film - utan för att bli underhållen. Och underhållen blir man.

I rollistan - utöver de redan nämda - ser vi bland annat Heidi Schanz som den rätt irriterande reportern som Van Damme har hängandes i byxarslet den här gången och så ser vi även Bill Goldberg (som spelade Jultomten i Santa's Slay 6 år senare) som en av Universal Soldier-soldaterna - och är också en av anledningarna varför jag gillar filmen.

Soundtrack är inte något jag brukar tänka speciellt mycket på när jag glor på film. Musiken i The Return är emellertid ett undantag. Många av låtarna - exempelvis Static-X - Bled For Days - är grymt bra och passar alldeles utmärkt till just en sån här rulle.

Det finns inte så mycket mer än så att säga om The Return. Jag älskar den och har sett den otaliga gånger. Gillar man tung B-action - eller Jean-Claude Van Damme - så lär man älska den här fina uppföljaren till originalet från 92. Jag gör det.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0176269/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0