Ripper

Molly Keller var den enda överlevande efter en massaker för fem år sedan och har nu mer eller mindre återhämtat sig och studerar på Berkeley, där hon studerar seriemördare under den berömde experten Marshall Kane. När en mystisk mördare plötsligt dyker upp och börjar mörda hennes klasskamrater i samma stil som Jack The Ripper börjar hon och hennes studiegrupp att försöka identifiera galningen.

Det kanske låter som en klichéefylld och förutsägbar film och anledningen till detta är just för att filmen faktiskt är det. Inte nog med det, den är även grymt seg. Till och med mordscenerna är utdragna och blir mest tråkiga. Rent utsagt: när det ska vara spännande blir det snarare motsatt effekt och filmen blir rätt trist.

Skådespelarlistan är inte heller den speciellt märkvärdig. Vi har A.J. Cook (Final Destination 2), Bruce Payne (Warlock III: The End Of Innocence) och Emmanuelle Vaugier (House Of The Dead 2, Saw II, Two And A Half Men) framför kameran - bland annat. Listan innehåller bara B-skådisar, hur som helst. De gör bra ifrån sig, men det är inte direkt några "Wow"-insatser.

Jag har inte speciellt mycket mer att säga om Ripper (som hette Ripper: Letter From Hell i Sverige), mer än att avslutningen är en riktig usel sådan. Man får knappt någon förklaring varför det som hände i filmen hände och det allra sista som händer i filmen får mig bara lyfta på ögonbrynet och mitt ansiktsuttryck att vända sig till ett frågetecken. Hur jag kunde tycka den här filmen var bra när jag såg den för en sisådär 9 år sedan begriper jag inte själv.

Även om Ripper är en seg, ospännande och hyfsat ointressant film så gillar jag konceptet med ett psycho som fimpar folk efter Jack The Ripper's stil. Det mesta andra är rätt.. tråkigt. Det finns definitivt bättre och mer händelserika slashers än den här iaf. Vi får väl se hur uppföljaren är...

http://www.imdb.com/title/tt0268579/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0