It's Alive (2008)

Lenore Harker (Bijou Phillips) och Frank Davis (James Murray) väntar tillökning. Men under förlossningen händer någonting och hela förlossningsgruppen blir dödade. Inte långt efter att babyn - som får namnet Daniel - blivit född börjar Lenore att förändras och paret börjar hitta kvarlevor efter djur runtom huset. En mörk hemlighet lurar under ytan och det står snart klart att någonting är fruktansvärt fel med Daniel...

Filmen börjar rätt lovande med skådespelare som verkade helt ok. Det tog inte så lång tid innan det hände någonting heller, så det ökade förhoppningarna på att filmen skulle bli bra. Men... nä. Den är inte bra. Hela filmen känns som en enda stor och onödig förutsägbar klichée som aldrig borde ha fått sett dagsljuset.

Skådespelarna var som sagt helt ok, fram tills det att Bijou Phillips uppenbarligen trodde att hon var med i en film som skulle bli en storsäljare och allt eftersom spelade hon över mer och mer. Effekterna var också till en början helt ok, men när usla CGI-effekter helt plötsligt dök upp började suckningarna att dyka upp. Att de dessutom valt att animera Daniel (de få gånger man får se honom) är uselt och jag föredrar helt klart den animatroniska babyn i originalet från 74. Storyn är helt ok, men manuset faller på flera punkter..

Exempelvis är karaktärerna några av de mest dumma och korkade karaktärer jag någonsin har sett. T ex verkar varken Lenore eller Frank ens fundera över varför Daniel har huggtänder och klor. Det fanns hur mycket som helst som fick mig att klia mig själv i huvudet och fundera vad manusförfattarna (varav en av dem var Larry Cohen, som gjorde originalet och skrev manuset till dess första uppföljare) egentligen tänkte med när de skrev manuset, men för att slippa spoilers utesluter jag dem och låter er själva ta er en titt på filmen.. om ni nu är nyfikna av någon konstig anledning.

It's Alive remaken från 2008 är en helt onödig film och det enda jag kan tänka mig som faktiskt föll mig i smaken var en av soundtrack låtarna som naglat sig fast i huvudet på mig. Se hellre om originalet igen.. den var åtminstone lite originell jämfört med det här halvdana skräpet.

http://www.imdb.com/title/tt1172060/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0