Avatar-effekten

Ingen recension, utan bara lite gagg om Avatar.. och hur överskattad filmen egentligen är.

Helt Perfekt's ägare gav mig en länk till en artikel som berättar om hur folk som har sett Avatar-filmen fått bland annat stark ångest och rent av självmordstankar tack vare filmen. Det finns även de som menar på att filmen är rasistisk tack vare att filmen går ut på att den vita hjälten ska rädda infödingarna.. bla bla bla.

Frågeställning; är filmen så pass bra, stark och vacker att stark ångest och självmordstankar är nödvändiga? Nä. Det tycker jag inte. Avatar är en grymt överskattad effektfilm som är något av det mest förutsägbara och klichéefyllda på många år (recension av filmen finner ni här). De personer som lyckats få stark ångest eller rent av självmordstankar kan inte riktigt ha.. vahetere.. alla getter hemma, så att säga. Visst, filmen är vacker, otroligt vacker, men samtidigt; varför ska man ta livet av sig eller ens må dåligt över att ha sett en vacker film?

Frågeställning; är filmen rasistisk? Nä, det tycker jag inte heller. Bara för att filmen innehåller en vit huvudroll som ska rädda infödingarna innebär ju inte det automatiskt att det hela handlar om rasism. Att det dras såna referenser bevisar bara att folk måste ha förbannat lite att göra i sina liv..

En annan intressant grej som stod i artikeln var att någon idiot kommit med ett förslag om att skapa en egen Na'vi-stam - på riktigt. Eh.. ja.. hur denna personen tänkte vet jag inte riktigt, då det faktiskt finns RIKTIGA infödingstammar - som inte är 3 meter långa och blåa. Kort sagt; idiot.

Det här inlägget blev lite gaggigare och längre än vad jag själv tänkte från början, men det är skit samma. Jag avslutar med att säga att mina personliga åsikt är att Avatar är 2009 års mest överskattade rulle, som både dränks i klichéer och förutsägbarhet.. även om effekterna sparkar stjärt.

Till er som tycker jag varit oklar i mitt inlägg; läs artikeln jag länkat till, så borde alla pusselbitar ramla på plats. Förhoppningsvis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0