Good Taste Made Bad Taste

Efter att blivit såld på Bad Taste soundtracket (igen) kunde jag inte låta bli att rota reda på min VHS release (från Film Co Sweden AB) av Bad Taste och kika på den igen. Direkt efter filmen har de laggt in en strax under 30 minuter lång dokumentär om själva filminspelningen, vars namn är Good Taste Made Bad Taste.

Igenom dokumentären får vi en snabb återblick på vad Jackson gjorde INNAN Bad Taste, hur hans intresse för film skapades och utvecklades genom åren - vilket sedan övergår till full koncentration på hur Bad Taste kom till. Tack vare den korta speltiden på dokumentären får vi några snabba svar på frågor man kan ha, exempelvis hur de filmade filmen, hur vapnen i filmen kom till och varför utomjordingarna ser ut som de gör. Och så vidare.

För att vara en strax under 30 minuter kort dokumentär så är den väldigt informativ och givetvis också väldigt intressant, mycket tack vare att de faktiskt koncentrerar sig till större delen berätta om hur de gjorde för att göra filmen och inte gagga om hur bra och framgångsrik den blev - det vet vi ju alla redan. Det enda jag har att klaga på är att många av frågetecknena för mig fortfarande svävar i luften, även om jag har sett den här dokumentären otaliga gånger. För att ge ett exempel så funderar jag än idag hur han egentligen lyckades genomföra scenen där han slåss mot sig själv som två olika karaktärer. Fast å andra sidan brukar ju inte konstnärer berätta precis alla hemligheter bakom deras produktioner heller.

Good Taste Made Bad Taste är hur som helst en informativ, om än lite väl kort, dokumentär som ger svar på iaf några frågor man kan ha kring Bad Taste och dess produktion - även om många svar blir uteslutna och många frågor fortfarande svävar kvar i luften. Den förnöjer nog de flesta Peter Jackson fans som har koll på hans äldre filmer.

Läs gärna min egen recension av Bad Taste filmen också.

http://www.imdb.com/title/tt0366529/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0