End Of Days

28 December, 1999. Århundradet börjar närma sig sitt slut och människor världen över förbereder sig för en fest utan dess like - ovetandes om att detta kan bli deras sista. För tjugo år sedan föddes en flicka - Christine York (Robin Tunney) - som blivit utsedd till att bära Satan's (Gabriel Byrne) barn, vilket kommer resultera i mänsklighetens undergång. Men när ex-snuten och livvakten Jericho Cane (Arnold Schwarzenegger) lyckas ta den hemlösa prästen Thomas Aquinas (Derrick O'Connor) - efter att han har skjutit på en av Cane's kunder - börjar Cane att undersöka saken och blir snart insyltad i det hela, utan att veta vad han egentligen har att göra med...

Jag har inte sett den här filmen sen den kom ut - dvs för 11 år sedan - och vad jag kan minnas så tyckte jag att den var skitbra när den kom. Efter att ha sett den igen efter så pass lång tid måste jag säga att den var betydligt sämre än vad jag mindes den. Mycket tack vare att den var otroligt förutsägbar och klichéefylld, men också tack vare en hel del tröga sekvenser emellan actionsekvenserna där det härjas runt med biblar, hallelujah-snack och långdragna dialoger.

Effektmässigt funkar filmen rätt hyfsat. Då och då hajar jag till och börjar gapskratta tack vare uppenbara och utdaterade CGI-effekter som inte håller dagens mått för fem öre. För 11 år sedan såg säkert CGI-effekterna häpnadsväckande ut i mina ögon, nu ser de mest sunkiga ut. Övriga effekter (explosioner, skottlossning, etc.) är inte speciellt märkvärdiga utan är som i de flesta andra actionrullar. Actionmässigt blir filmen godkänd, även om spänningen ligger strax under ytan och bubblar men aldrig lyckas ta sig upp tack vare förutsägbarheten och klichéerna.

End Of Days är inte en av Arnie's bästa filmer hur som haver - men den duger att glo på en gång iaf. Även om den är utdragen på sina ställen.. och förutsägbar.. och klichéefylld.. och så vidare..

http://www.imdb.com/title/tt0146675/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0