Die Luftbrücke - Nur Der Himmel War Frei

Efter att hennes man Alex (Ulrich Noethen) blivit dödförklarad måste den tyska kvinnan Luise Kielberg (Bettina Zimmermann) överleva som ensamstående mor till deras gemensamma son, i Berlin. I början av den sovjetiska blockaden 1948 börjar hon jobba som servitris på Tempelhof Flygplats och lär känna den amerikanska generalen Philip Turner (Heino Ferch), en av de mest inflytelserika medhjälpare till general Clay (Ulrich Tukur) som ska organisera den amerikanska luftbron. Luise blir hans personliga sekreterare och blir förälskad i honom, men problem uppstrå då Alex plötsligt dyker upp...

Den här tyska TV-filmen (som är uppdelad på två avsnitt gånger 90 minuter) är bedrövligt tråkig. Stundtals var det hela otroligt utdraget och personerna i filmen satt bara och gaggade om rätt uppenbara grejer och allting drogs ut till det yttersta. När det väl började bli spännande och intressant, då switchade de om till just dessa tråksekvenser och de där 3 timmarna kändes mer som 3 dygn. Till och med slutet var utdraget (för att inte tala om grymt förutsägbart), där samtliga av nämda karaktärer (som H brukar skriva) Växer Som Människor Efter Att Ha Genomgått Någonting Jobbigt.

Storyn i filmen var hyfsat ok, men händelseförloppet var bedrövligt långtråkigt och stundtals började jag överväga att stänga av. Skådespelarna var helt ok, men de karaktärer de spelade var smöriga som fan och velade mest runt och jag förstod inte riktigt vad manusförfattaren ville säga med karaktärerna. Att dessutom amerikaner, britter, tyskar och ryssar pratar samma språk - tyska - var ganska imponerande, då samtliga karaktärer i filmen talade endast tyska - till och med Stalin gjorde det. Rätt typiskt producerat för tysk TV, mer eller mindre. Effektmässigt är filmen en stor stinkbomb och vi får se typiska TV-filmseffekter alá usla CGI-effekter.

Fast å andra sidan kan jag inte direkt påstå att filmen är dålig, med tanke på att det är ett regelrätt kärleksdrama - vilket jag har svårt för. Det jag menar är att filmen inte utger sig för att vara någonting annat än ett kärleksdrama och att det handlar lite om smak. Eller nåt. Jag vet inte vad jag själv vill ha sagt. Hur som helst så gillade iaf inte jag den speciellt mycket, men någon annan stackare gör det säkert.

http://www.imdb.com/title/tt0447728/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0