District 9

Jag citerar H från hans extremt korta kommentar om filmen: "Håll bara käften och gå och se den.". Varför? Enkelt svar: District 9 är något av det bästa som har släppts på flera år.

För 20 år sedan inträffade någonting häpnadsväckande: en jättelik utomjordisk farkost dök upp ovanför Johannesburg, Sydafrika. Mänskligheten tog emot utomjordingarna - som blev kända som "Räkorna" - med öppna armar och byggde en sorts flyktingförläggning precis under skeppet åt de strandsatta besökarna. Men allt eftersom tiden gick blev District 9 - som förläggningen blev kallad - mer och mer ett slumområde och kriminalitet tog sitt fäste. Multi-National United (MNU) har nu fått kontrakt att förflytta "Räkorna" från District 9 till en ny förläggning (kallad District 10) som är fräschare och längre bort från människorna. Agent Wikus van der Merve sätts på jobbet för att få operationen genomförd, men efter en liten olycka börjar Wikus liv att förändras... bokstavligt talat.

Det finns ganska mycket att säga om filmen - och det mesta är gott - men District 9 är ingenting man ska läsa om, utan se med egna ögon. När jag såg filmen satt jag bara och tog in - manus, skådespelarnas insatser, effekterna, stilen på filmningen (som till en början är en sorts dokumentäraktig tingest för att ungefär halvvägs in i filmen övergå till vanlig film), actionsekvenserna, humorn som inträffar bitvis.. rubbet.

Mer än så tänker jag inte skriva. Se filmjäveln - annars missar du något av det bästa av årgång 2009.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt1136608/

Kommentarer
Postat av: Markus P

Lätt den bästa filmen jag sett på jag vet inte hur länge =P

2009-09-14 @ 16:35:51
URL: http://www.mpersson.bloggsida.se
Postat av: HA

Folk skriver alldeles för mycket om själva filmen. Jag valde att inte läsa en recension, inte se en trailer - inget. Lätt mitt bästa biobesök på så länge att det vet jag inte. Kanske sen Starship Troopers. Bra skrivet utan att avslöja för mycket!

2009-09-14 @ 17:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0