Terminator 3: Rise Of The Machines

Det har gått över 10 år sedan John Connor, hans mor Sarah Connor och T800 cyborgen slog ut Cyberdyne och stoppade domedagen. John lever nu mer som en dagdrivare och lever utanför systemet, utan någon fast bostad eller adress för att maskinerna från framtiden inte ska hitta honom.

Men det han, hans mor och terminatorn gjorde för över 10 år sedan sköt bara upp det oundvikliga; färdigställandet av Skynet.. vilket John blir snart varse om då Skynet skickat tillbaka den mest avancerade maskinen de har, T-X, i tiden för att förinta John's framtida befälhavare. Människorna har givetvis också skickat en krigare tillbaka i tiden för att leta reda på John och hans närmasta befälhavare.. och beskydda dem.

Den tredje och sista filmen i den första Terminator-trilogin (förklaring till vad jag menar kommer i nästa recension) är lätt den cheesigaste av dem. Den innehåller en massa fula skämt, uppenbara CGI-effekter (exempelvis slagsmålsscenen inne på skithuset mot slutet av filmen) och så en story som upprepar sig från de tidigare filmerna. Filmen levererar egentligen ingenting nytt mer än T-X maskinen (som är spelad av den grymt snygga Kristanna Loken) då.

Efter att inte ha sett den här filmen på ett par år lyfte jag lite på ögonbrynet när filmens enda drömsekvens dök upp, då jag tyckte det hela påminde mer om en video i ett datorspel än en film. Hur jag inte märkt detta tidigare förstår jag inte riktigt själv.. men..

Skådespelarna är bra, men de jobbar mot ett otroligt cheesigt manus och filmen når verkligen inte upp till de två första filmerna. Actionsekvenserna är dock rätt snyggt gjorda (speciellt biljaktsscenen) och om man bara tittar på filmen för att bli underhållen passar den rätt bra.

Mitt personliga tycke är att Terminator 3: Rise Of The Machines aldrig kom upp till de två första filmernas höjder, men den är underhållande så som den är.. men den är långt ifrån att vara episk. Jag förstår varför många tycker att T3 är en riktig skitfilm och att den förnedrar Terminator-konceptet, sure.. men om man sätter sig för att se en halvt hjärndöd actionrulle med polarna en fredagkväll med en back pilsner och ett par påsar chips så tycker jag T3 funkar alldeles utmärkt. Åtminstone för mig.

Sevärd - men låååångt ifrån dess föregångare.

http://www.imdb.com/title/tt0181852/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0