Firefox

När Ryssland har utvecklat ett nytt stridsflygplan - MiG-31 - sätts en operation ihop av de brittiska och amerikanska underrättelsetjänsterna. De skickar Vietnamveteranen och piloten Mitchell Gant till Ryssland för att stjäla planet.

Filmen tar tid på sig att komma igång och stundtals sitter man mest och väntar på att någonting av intresse ska inträffa. Med detta menar jag inte att det inte händer ett dyft genom stora delar av filmen, men filmen blir bitvis småseg och det känns mest som transportsträckor mellan de intressanta händelserna. Flygsekvenserna mot slutet är emellertid imponerande för att vara 1982 och lyfter filmen lite grann.

Clintan är som vanligt bra och har en helt ok skådespelarassamblé bakom sig. Storyn och manuset är bra, men transportsträckorna kunde de ha antingen klippt ner eller skippat helt från första början. Effekterna är 80-tal och har självklart gått ut i datum. Påtal om det, så läste jag några kommentarer på filmen på IMDB där flera skrev någonting om att filmen kanske behöver sig en remake för att uppdatera effekterna. Varför det? Är man så jävla effektkåt att man inte kan acceptera en film från tidigt 80-tal och dess effekter för vad de är så tycker jag att man inte heller behöver titta på filmer från tidigt 80-tal.

Firefox är inte en av Clint Eastwood's bästa filmer direkt, men den duger som ok underhållning iaf - även om den är seg stundtals. Visst har den fler brister, varav vissa är rent av absurda rent verklighetsmässigt.. men vad fan, det är en film.

Ok underhållning, skulle jag nog kalla den.

http://www.imdb.com/title/tt0083943/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0