Babylon A.D.

Legosoldaten Toorop får ett jobberbjudande av en av sina gamla arbetsgivare - Gorsky. Hans uppdrag: att föra en ung kvinna från Ryssland till New York, USA (där han är efterlyst för olika brott). Han tackar ja.

Toorop beger sig därefter iväg till ett uråldrigt kloster för att hämta den unga kvinnan Aurora, tillsammans med hennes väktare Syster Rebeka och resan tar sin början. Många faror ligger framför dem men ganska snart begriper Toorop att den största faran kan vara Aurora själv...

Actionmomenten i filmen är rätt snyggt gjorda om vi bortser ifrån ett par slagsmålsscener där kameran är ganska skakig och det byts vinklar hejvilt vilket gör det halvrörigt att hänga med i vad fan som försigår i filmen. I övrigt är filmen rätt bra och rätt sevärd.. fram tills avslutningen som är något av det största "What the fuck?" i en film någonsin.

Filmen slutar bara.. tvärt. Ungefär som att de inte hade pengar till att göra den längre. Den lämnar tittaren som ett stort jävla frågetecken och det hela känns ganska mycket som ett stort fuck you i mina ögon. Efter att ha kikat lite på IMDB fastnade mina ögon på en mening under Trivia som lyder så här: The studio apparently cut 70 minutes of Mathieu Kassovitz's original version, against his wishes, to get to a running time of 93 minutes.

Detta förstår inte riktigt jag. Varför klippte de bort 70 minuter av material som faktiskt kunnat göra så att filmen blev mer begriplig än den är nu? Varför? VARFÖR?! Dumma jävla idioter. Detta medför automatiskt att man inte gärna ser om filmen då man vet hur jävla konstigt och rent av uselt slut det är i den. Med lite tur kanske dumskallarna som släppt filmen släpper en fullständig version i framtiden med de 70 minuter som är borta. Den som lever får se...

Utöver det bedrövliga slutet störde jag mig på ett par småsaker i filmen med, men det låter jag vara osagt och låter er läsare upptäcka dem själva.. om ni får för er att se filmen alltså.

Godkänd film med ett bedrövligt slut. Hade det inte varit för slutet kanske jag hade rekommenderat den..... kanske.

http://www.imdb.com/title/tt0364970/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0