Rumpelstiltskin

Baserad löst på den klassiska barnsagan.

1400-talet, någonstans i Europa. Den demoniske barnförövaren Rumpelstiltskin blir fängslad inuti en staty.

1995. Kort efter att Shelley Stewart's man Russell, som var polis, blivit skjuten till döds föds deras son. När Shelley och hennes väninna Hildy går in i en mystisk shop hittar de en udda staty. Shelley lyckas övertala affärsinnehaverskan om att få köpa den.

Shelley önskar att hennes man skulle kunna se deras son, vilket kommer visa sig vara ett stort misstag att önska. Rumpelstiltskin släpps lös efter att ha uppfyllt önskan och begär av Shelley att få hennes barn. Shelley flyr och försöker att skydda sitt barn. Men hur stoppar eller dödar man någonting som inte har någon själ?

Jag minns att jag såg fodralet till den här filmen när jag var yngre hos det lokala filmuthyrningsstället. Jag brydde mig inte i den speciellt mycket då den såg ganska ointressant ut. Hur som helst så såg jag den många år efter på TV4 när den gick då och spelade givetvis också in den. Jag gillade den.

Nu, ett par år efter att jag såg den senast mindes jag typ inte ett skit ifrån den utöver att Rumpelstiltskin var i stuk med Leprechaun filmerna. Filmen är.. bra. Den har några scener man garvar till åt och så har den ett par scener som innehåller lagomt med våld. Storyn är bra, men innehåller en del "what the fuck?"-stunder där man funderar "hur gick det där till?". Effekterna är 90-tal och känns väldigt föråldrade, men med tanke på filmens årgång funkar väl de.. antar jag.

Skådespelarna är B men funkar gott och är underhållande, speciellt Max Grodénchik som spelar Rumpelstiltskin. Hans agerande påminner lite om Warwick Davis insatts i Leprechaun filmerna, fast det kan bero på att Mark Jones var involverad i den här filmen. Jones var mannen bakom den första Leprechaun filmen. Fast huruvida det är så eller inte, har jag inte den blekaste om.

Rumpelstiltskin (som kan vara en lite smålustig titel för oss svenskar) är en fin B-film som bör avnjutas en mörk kväll då humöret är på topp och man vill se något lagomt våldsamt.

Sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0114306/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0