Christine

John Carpenter's filmatisering av en Stephen King historia.

När tönten och hackkycklingen Arnie Cunningham är på väg hem med sin bästa vän Dennis ifrån skolan råkar han av en ren slump få syn på en nedgången ljusröd Plymouth Fury, årsmodell 58, vars namn är Christine. Arnie köper bilen och bestämmer sig för att rusta upp den till originalskick.

Men allt eftersom Christine blir upprustad, desto mer börjar Arnie att förändras.

Jag hörde talas om den här filmen av min morsa när jag var liten, men har inte sett den förrens nu. Jag har inte läst boken, så jag kan inte kommentera om några likheter eller skillnader mellan boken och filmen.

Mitt tycke om filmen är ganska blandat. Den lider lite av samma problem som Twilight hade. Det händer inte så mycket första delen av filmen (strax under en timme), utan vi får följa Arnie när han förändras. Att det är någonting skumt med bilen fattar man redan från första stund man ser den, så varför dalta runt? I andra delen börjar det hända grejer, även om det inte är speciellt läskigt eller spännande.

Skådespelarna är bra. Speciellt Keith Gordon som spelar Arnie. Men samtidigt så har de ett halvsvagt manus att arbeta med. Liksom, vem blir rädd för en bil från 50-talet? Effekterna var väl ok, även om det knappt fanns några sådana med i filmen.

Det här är väl en rätt ok film. Det är inte en av Carpenter's bättre filmer, men det är en relativt hygglig underhållning. Duger att titta på åtminstone.

http://www.imdb.com/title/tt0085333/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0