Book Of Blood

Baserad på två korta berättelser av Clive Barker.

College professorn och författarinnan Mary Florescu och hennes teknologiska assistent Reg Fuller undersöker paranormala fenomen och när den nya eleven Simon McNeal dyker upp i hennes klass känner hon igen honom ifrån en sensation som inträffade ett par år innan, då han pekades ut i media som synsk och sas ha förutsett en trafikolycka där hans äldre bror dog.

Mary bjuder in Simon till att slå sig ihop med henne och Reg för att undersöka det omtalade Tollington huset, där det inträffade ett mystiskt mord på en tonårstjej för ett par år sedan, som sägs vara hemsökt. Trion påbörjar sina undersökningar och det tar inte lång tid innan de förstår att de inte är ensamma i huset.

Den här filmen är något av det mest underliga jag sett på länge. Den hoppar mellan flera olika ämnen genom filmen och det hela blir mest ointressant, trögt och sulligt att titta på i min mening. Vissa saker som inträffar är riktiga "What the fuck?"-grejer och karaktärerna är rent av korkade stundtals. Skådespelarna dög väl, tänkte inte så noga på deras agerande. Det var iaf inte så att jag ville slänga något på dem och skrika diverse olika fördomsfulla ord till dem.

Effekterna däremot var riktigt nice, snyggt gjorda och schysst framförda. Speciellt en liten bit in i inledningen då vi får bevittna en trevlig scen involverad en ung kvinna som möter sitt öde på ett högst otrevligt sätt. Detta är dock i princip det enda slaskiga vi får bevittna genom hela filmen och där efter får vi några scener som ska vara läskiga men inte är det och några scener som är obehagliga. Och så får vi ett jävla hoppande mellan ämnen i filmen också.

Slutet på filmen var inte något vidare heller, utan lämnade tittaren med en massa frågor om händelser som inträffat i filmen och jag kände mig mest som ett frågetecken när sluttexterna rullade upp.

Filmen har brister, men duger säkert att titta på om man gillar skräckfilmer som koncentrerar sig (eller iaf försöker göra det) på spöktemat inom skräckgenren. Jag personligen tyckte inte filmen var någon av de bättre Clive Barker-baserade filmerna iaf.

http://www.imdb.com/title/tt1169809/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0