The People Under The Stairs

Jag såg den här Wes Craven rullen för ett par år sedan, klippt, under den småfjantiga svenska releasetiteln Ondskans Hus.

Den fattige 13 årige killen Fool bor i hooden med sin cancersjuka mamma och syster och hennes barn. De kommer bli vräkta om de inte skaffar fram pengar till hyran illa kvickt. Leroy, en bekant till Fool's syster, berättar för Fool hur han kan fixa fram pengar till sin mammas operation och hyra åt dem; inbrott hos hyresvärden.

Det är en till synes enkel uppgift Fool, Leroy och Leroys polare Spenser har framför sig. Ta sig in i huset, leta reda på en myntsamling som sägs finnas i huset, sno åt sig den och sedan dra. Väl inne i huset upptäcker de dock att hyresvärdarna är fullblodiga psykopater och att de har fler hemligheter än en myntsamling. Ett par av dem finns under trappan..

Bara av att läsa titeln så tror jag många förstår vad det hela går ut på. Men jag utesluter en del av handlingen för att slippa spoila hur som helst. Jag hoppas jag blir ursäktad. Filmen i sig är jävligt bra, i mina ögon iaf.

Skådespelarna är riktigt bra. Bland dem ser vi bland annat Ving Rhames (Con Air, Pulp Fiction, Body Count), Bill Cobbs (Demolition Man) och en ung Brandon Quintin Adams (The Mighty Ducks). Everett McGill och Wendy Robie är suveräna som psychoföräldrarna, speciellt McGill som fick mig att gapskratta ett antal gånger. Storyn i filmen är drivande och stundtals är det en riktig nagelbitare. Effekter och make-up är bra.. vad annars?

Filmens kategori är ganska svårplacerad. Den hamnar någonstans mellan skräck och thriller, samtidigt som den har en riktigt mörk humor. Jag trycker iaf in den i skräckfacket.

Jag hyrde den här filmen på vhs för ett par år sedan och dessvärre var den klippt, som sagt. Innan jag slog igång filmen den här gången kollade jag upp hur mycket klipp det var i den svenska releasen. 33 sekunder, där blodig kannibalism förekom, hade klippts bort. Det är ungefär allt blodigt våld som inträffar i filmen. Hurra för den svenska censuren som förstörde filmer!

Hur som helst gillade jag filmen fastän den var klippt. Nu när jag tittat på den igen så gillar jag den fortfarande. Gillar man nagelbitare, med en nypa mörk humor, lär man gilla den här. Jag kommer säkerligen se om den fler gånger.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0105121/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0