Shaun Of The Dead

Som ni vet nämde jag inte för så länge sen att bloggen började närma sig sin 500de recension. Well, gott folk. Här har ni den: den 500de recensionen som är en recension av en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna.

Shaun har det inte lätt. Hans relation till hans mamma är dålig och relationen till hans styvfar är ännu värre. En av hans sambos, Pete, är ständigt sur på Shauns bäste vän och andra sambo, Ed. De anställda i affären där han jobbar tar honom inte speciellt seriöst som temporär chef och kör runt med honom. Och så har han precis blivit dumpad av sin flickvän Liz, då hon tröttnat på hur Shaun beter sig.

Shaun får nog av sitt liv och bestämmer sig för att rätta till allt, men inte nog med alla personliga problem så har de döda börjat vakna till liv runtom i London för att äta de levande. Mitt i allt kaos måste Shaun rädda sig själv, bästisen Ed, Liz (och försöka få tillbaka henne självklart), hans mamma och motvilligt sin styvfar och Liz' två vänner Dianne och David.

Den som inte har sett den här filmen kan per omgående sluta läsa min blogg. För er andra som har sett den sisodär 131 gånger eller så kan ju fortsätta läsa. Eller nåt.

Vad finns det att säga om den här filmen som inte redan sagts egentligen? Rollistan är hur bra som helst och det är tack vare den här filmen jag börjat intressera mig för Pegg's andra filmer. Effekterna och make-upen är bra och det känns skönt att de har valt att gå i de gamla zombiefilmernas fotspår. Men samtidigt så är det här ju inte en ren zombiefilm heller, nej nej.. det är en romantisk komedi gott folk.. med zombies.

Många gånger jag pratat med någon om Shaun Of The Dead har jag fått höra diverse olika konstiga antagande kring filmen. "Det är en parodi på Dawn Of The Dead", är troligtvis det jag fått höra mest. Vart har folk fått det ifrån? Visserligen finns det referenser till Dawn, men Shaun är snarare en hyllning till Dawn då det egentligen bara finns referenser i Shaun och inga scener som är direkt tagna ur Dawn som gjorts om för att driva med den filmen. Eh, ja.. ni fattar.

Storyn är hur som helst hur bra som helst och humorn är på hög nivå större delen av filmen. Men som i alla andra romantiska komedier blir det lite snyft snyft då och då genom filmen. Jag ser visserligen inget negativt i det, då nästan alla snyft snyft scener i filmen används för att bygga upp en komisk händelse.

För att avsluta recensionen: jag älskar den här filmen och kommer alltid att göra det. Den var, är och förblir en av mina topp 5 favoritfilmer genom tiderna.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0365748/

Kommentarer
Postat av: HA

Så sjukt bra film. Tveklöst topp 5 ever - kanske topp 3.

2009-03-16 @ 09:22:43
URL: http://glob.heltperfekt.com
Postat av: Rosie

En utav dom bästa filmerna som NÅGONSIN har gjorts! Love it! ^^

2009-03-30 @ 00:58:28
URL: http://roosiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0