Screamers: The Hunting

För inte så länge sen råkade jag få syn, genom att gå in i Lance Henriksen's IMDB profil, att den här filmen skulle släppas. Jag blev helt exalterad då jag älskar den första filmen. Att det skulle komma en uppföljare kunde jag aldrig tro eller ens drömma om. Hur som helst, here we go.

Det har gått 13 år sedan kontakten med Sirius 6B bröts helt och den ende överlevande, överste Joseph Hendricksson, tog sitt liv genom att spränga sin räddningskapsel när han skulle träda in i planeten Jordens atmosfär.

För 2 månader sedan togs en nödsignal emot ifrån Sirius 6B och en grupp med marinkårssoldater skickas dit för att hitta och rädda de överlevande de kan hitta. Precis innan de ska landa får de dock en otrevlig nyhet: dom har 6 dagar på sig att slutaföra sitt uppdrag innan hela planeten får en meteorskur över sig som kommer utrota allt levande på planeten och förvandla den, tidigare så vackra planeten, till en obeboelig död sten.

Vid deras ankomst märker de rätt snart att de har ytterligare ett problem, utöver sökandet efter de överlevande och den kommande meteorskuren: Screamers-robotarna är fortfarande aktiva och de har utvecklats mer än vad någon kunnat ana...

Jag utesluter en del av handlingen för att slippa berätta mer än halva filmen. Det finns en handlingsbeskrivning på IMDB, men som innehåller småspoilers. Det är upp till dig som läsare hur mycket du vill veta. Kom inte och säg att jag inte varnat dig bara.

Mitt tycke om filmen är följande: skitbra, med undantag från vissa effektsekvenser som kändes lite tama. Men för att vara en direkt-till-dvd-film, och dessutom uppföljare till en B-action film, så är det en jävligt bra film.

Effekterna och make-upen var skitbra, stundtals. Stundtals var de som sagt tama då man såg klart och tydligt att det var datorgenererade effekter. Skådespelarna var bra, men den enda i rollistan jag kände igen var Lance Henriksen. Storyn var bra och jag tyckte det var bra att manusförfattaren (som för övrigt producerade första filmen) valt att fortsätta storyn ett antal år efter originalets slut.

Till skillnad från den första filmens halvlugna tempo och inte extremt blodiga händelseförlopp har de valt att gå en betydligt våldsammare och blodigare väg i den här filmen. Här bjuds vi bland annat på skallar som klyvs på mitten, bröstkorgar som sprängs, explosioner, skottlossning och annat kul som förgyller en helkväll med film.

Jag är mycket nöjd med den här filmen. Den är i nästan samma klass som första filmen och levererar en rejäl twist i slutet. Gillar man första filmen, gillar man nog den här filmen också. Jag kommer  iaf se om den fler gånger.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt1214983/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0