Nutty Professor II: The Klumps

Uppföljaren där Eddie Murphy återigen antar sig en hel bunt roller, men den här gången 8 roller.

Sherman Klump ska gifta sig med sin flickvän och kollega Denise Gaines. Allt är på topp för Sherman, om man bortser ifrån att Buddy Love, Sherman's Mr. Hyde alter ego, finns fortfarande inom Sherman och gör hans liv surt genom att plötsligt ta kontroll över Shermans kropp vilket resulterar i att Sherman vräker ur sig saker han egentligen inte menar.

Efter en händelse, som slutar med att Denise blir sårad, bestämmer sig Sherman för att avlägsna Buddy ifrån sin DNA kod. Efter att Sherman har avlägsnat Buddy från DNA koden lyckas Buddy återuppstå. Samtidigt håller Sherman och en till på med en föryngringsformel och Buddy får ganska snart reda på det.

Sherman och colleget som han jobbar för har blivit erbjudna 150 miljoner dollar för drycken.. och det är tillräckligt många anledningar för Buddy att sno åt sig den och kamma hem pengarna.

Jag har uteslutit en del i storyn för att inte sumpa halva filmen, det får ni leva med. Men jag kan säga som så att filmen heter inte The Klumps i undertitel utan anledning. Vi får se de övriga familjemedlemmarna lite mer i den här filmen, än i första.

Humorn är i samma höjd som i första filmen, men inledningsscenerna fick mig att tjuta och gråta av garv. Hur jävla kul som helst. Eddie är fortfarande skitkul att se och gör återigen ett imponerande jobb som alla de rollerna han hade. Vi ser även Janet Jackson (Michael Jackson's syrra, ni vet?) framför kameran. Två personer som återvänder från första filmen är Larry Miller och John Ales, i viktiga roller.

Effekterna var som i första filmen. Make-upen var fortfarande lika bra och snyggt gjord, no comments där.

Om jag inte minns helt fel, så blev den här filmen rätt rejält sågad när den kom. Folk tyckte inte att den var lika kul/bra som första filmen. Varför förstår jag inte. Jag tyckte den var minst lika kul/bra som första. Nästan snäppet bättre med, för den delen.

Men något jag borde skämmas över är att jag inte har sett den här filmen tidigare (om man bortser ifrån att jag har sett några snuttar ur den en gång tidigare). Jag ångrar mig hur som helst inte att jag har sett den. Jag gillade den riktigt mycket och den fick mig att skratta så tårarna sprutade. Och då brukar ju en komedi vara rolig, eller hur?

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0144528/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0