Suspiria

Efter att ha sett den vedervärdigt usla, skittråkiga och heldumma Phenomena och hört Helt Perfekt's ägare - H - berätta om den här filmen beslöt jag mig för att införskaffa den här filmen som Dario Argento gjorde 8 år tidigare.

Filmen handlar hur som helst om Suzy som flyttar från Amerika till någonstans i Europa för att börja på en berömd balettskola. Men vid hennes ankomst kommer en annan ung kvinna utspringandes, skrikande. Dagen efter hittas hon och en annan ung kvinna brutalt mördade. Dagarna efter börjar Suzy höra mystiska ljud och upplever underliga händelser. Suzy bestämmer sig för att börja rota i det hela och finner att huset har ett mörkt förflutet.

Okej gott folk. Jag börjar med följande citat: "Entertainment Weekly rated it #18 in its top 25 scariest movies of all time, saying it had "the most vicious murder scene ever filmed", a poll among critics at Total Film also named it as the 3rd greatest horror film of all-time, and it was rated #24 on the cable channel Bravo's list of the "100 Scariest Movie Moments"."

När jag läser detta citat dyker det upp ett antal frågor i mitt huvud. För det första, hur kan den ha blivit klassad som en av tidernas mest skrämmande filmer då det egentligen inte händer speciellt mycket alls, utöver kanske 5 scener totalt i hela filmen där det inträffar någonting som kan klassas som skrämmande? För det andra, hur kan de mena att de skrämmande scenerna i filmen är skrämmande? Och för det tredje, vadå "the most vicious murder scene ever filmed"? När? Var? Hur? Har jag sett en version där de uteslöt den scenen? Eller.. va?

Jag fortsätter med följande citat som är en kommentar om filmen på IMDB - av Helt Perfekt's ägare H: "One of the most overrated, poorly filmed, edited and acted films of all time. It's inexplicable to me that people find it even remotely good, as it's amateurish at best. Don't give me that crap about the colors or I'll make you watch the seeing-eye dog scene for a year straight."

Ja, vad ska jag säga? Egentligen hade det räckt med att jag laggt in det där citatet i recensionen för att beskriva skiten. Det här är något av det sämsta jag någonsin har sett. Seriöst. Det finns ingenting som är bra med den här filmen.

Vi kan börja med skådesp.. ursäkta, jag menar "skådespelarna". "Skådespelarna" består av en bunt idioter som spelar över något fruktansvärt, vilket mest blir skrattretande i längden. Sen om det är pga den usla dubbningen har jag ingen aning om, men jag skulle inte tro det. På tal om dubbningen. Det är något av det värsta jag har hört. De som har pratat in dubbningen måste ha trott att mikrofonen skulle vara precis intill läpparna - om inte inne i munnen - då det till och från skrapar något så förbannat när de pratar. En lite intressant grej dock är att en dåvarande 33 årig Udo Kier (Blade, Halloween (2009) och en massa andra - mest B - filmer) dyker upp i en kort scen.

När jag ändå skriver om dubbningen kan jag fortsätta med ljudrelaterade grejer. Dvs musik. Musiken i den här filmen är... avskyvärd. Till en början undrade jag om det var ett skämt då helt plötsligt - från ingenstans - började musiken bröla och dåna på utav bara helvete under dialoger. Jag satt som ett frågetecken och hörde inte ett dyft av det de sa (även om det kanske inte var speciellt intressant att höra, men ändå). Detta var i början. Resten av filmen bestod av dånande "Nu är det spännande!"-musik titt som tätt även om det inte hände ett skit.

Härnäst tar vi effekterna. Om vi nu vågar kalla dem för det. Blodet ser ut ungefär som Falu Rödfärg med en riktig fyllighet. En fladdermus som vi ser tråden den hänger ifrån (om man tittar noga) syns även till. Och så.. ööh.. är det väl, typ inte så mycket mer. Makeupen på en kärring i slutet av filmen var löjligt och vi får se henne i ungefär.. 5 sekunder. Typ.

Vad är det mer som är fel? Jo! Scenerna är emellanåt helt osammanhängande. I början av filmen satt jag som ett frågetecken och undrade vad de sysslade med egentligen för att jag inte hängde med någonstans, då klippningen var helt käpprätt åt helvete. Vissa scener var helt onödiga och tillförde inte ett skit till filmen också.

Och så karaktärerna givetvis. Karaktärerna måste blivit födda på ett sågverk eller någonting, då de emellanåt gjorde saker som fick mig att fundera över hur mycket sågspån de måste haft i huvudet. Suck..

Om man läser många av kommentarerna kring den här filmen på IMDB, så skriver folk att det är en "vackert skrämmande film". Skrämmande har vi redan gått igenom, men vackert. Vadå vackert? För att det är olika färger - så som röd, grön, mörkblå-aktigt - i vissa scener? Vad tillför det? Inte fan blir filmen mer skrämmande för det. Så, jag förstår inte riktigt varför folk påpekar detta. Är det för att det egentligen inte finns några riktiga argument varför den är "så jävla bra"?

Om ni klickar på coverbilden jag har laggt upp ser ni att en av taglinesen på coverbilden säger följande: "The only thing more terrifying than the last 12 minutes of this film are the first 92." Och jag kontrar med att taglinen borde ha varit följande: "The only thing more boring than the last 12 minutes of this film are the first 92." Varför? Jo, för filmen är skittråkig. Det är mest en massa prat, kackel och lite mer prat. Sen händer någonting "jättespännande", sen blir det lite mer prat och kackel. Dessutom, hur fan har de fått det till att filmen är 104 minuter lång? Den är knappt 94 minuter lång. Den som skrivit taglinen måste ha haft ett fett jävla IG i matematik.

Ännu roligare är det ju att Dario Argento himself håller på att göra en remake av den här skitfilmen som släpps nästa år. Enligt IMDB iaf. Varför - i glödhetaste jävla helvete - göra en remake på en sån här jävla dyngfilm?

Om någon som läser detta har sett den här filmen och tycker att den är bra - lämna en kommentar och förklara exakt för mig - och alla andra - varför den här filmen är så superb som många säger att den är.

Mitt råd till alla där ute: lämna den här dyngan ifred. Det är det sista jag har att säga om filmen. Tack för mig.

http://www.imdb.com/title/tt0076786/

Kommentarer
Postat av: twzjbwyrb

Jaqicuj eguwegepeg eva ohada aj qa luw atepa wabec ifejaru, facotij kigaxut..

2012-10-16 @ 08:53:26
URL: http://www.eyeriju.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0