Mulberry Street

Det är en helt vanlig sommardag i Manhattan, New York. Invånarna gör det de brukar göra och njuter bara av sommarvädret. Men hela situationen förändras på bara några timmar då ett mystiskt virus - buret av råttor - bryter ut i Manhattan. De som blir bitna förvandlas så småningom till blodtörstiga råttmutanter som söker nya offer att sätta tänderna i. Sex stycken nyligen vräkta hyresgäster på Mulberry Street försöker att överleva natten och slåss för att försvara deras hyreshus mot monstrena.

Jag fick nys om den här filmen genom dess alternativa titel - Zombie Virus On Mulberry Street. När jag kollade på IMDB var dess betyg ganska högt och att det var en film i After Dark Horrorfest 2007, så jag tänkte att de kunde ju faktiskt vara någonting att titta på då Butterfly Effect 3 (som också var med i en After Dark Horrorfest) var en hygglig film.

Till en början var filmen ganska seg och händelseförloppet gick ganska trögt framåt men filmen låter oss lära känna karaktärerna och få ett tycke om dem. När det väl börjar hända grejer brakar det på i ett ganska högt tempo, men det finns också en rejäl brist där som jag har nämnt i en del andra skräckfilmer. Den berömda Skaka-loss-så-att-tittaren-inte-ser-ett-skit-kameran! Jag blir så fruktansvärt less på filmer där de envisas med att slänga kameran som en jävla jojjo fram och tillbaka under de händelserika scenerna så att man inte ser ett jävla dugg vad som händer. Stundtals får vi se glimtar av monstrena, vilket höjde filmen lite grann. Men strax därpå - när någonting av faktiskt intresse skulle inträffa - börjar kamerahelvetet att skaka och slängas igen.

De få effekter och make-uper man hinner se - tack vare kameran - är rätt bra gjorda för att vara en lågbudgetfilm. Skådespelarna är trovärdiga och duger väl för just den här sortens film.

Slutet var lite underligt, men jag gillade den där halvtvära avslutningen som lämnar tittaren i det fina tillståndet då man inte riktigt vet vad man ska tycka om slutet.

Mulberry Street är en ganska ok film. Ingenting man tittar på 237 gånger på en månad, men den duger väl. Om vi bortser från skaka-kameran-tävlingen de har i filmen. Filmen är ganska löjligt mörk stundtals också. Glömde jag att nämna det?

http://www.imdb.com/title/tt0473514/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0