Land Of The Dead

Mänskligheten har raserat och jorden har blivit övertagen av de vandrande döda. Fidler's Green - som ägs av storpampen Kaufman - är ett stort torn som ligger intill en större del inhängnade kvarter där människorna försöker leva sina liv. Men när Cholo - en man som utfört smutsjobb åt Kaufman - blir nekad en bostad i Fidler's Green blir han skitgrinig och snor tillsammans med sina polare Dead Reckoning - en pansarbil beväpnad till tänderna med kulsprutor och raketrampar.

Kaufman ber Riley - den f.d ledaren för en grupp som åker ut om nätterna för att hämta mat, medicin och annat viktigt i andra delar av staden - om att ta tillbaka Dead Reckoning innan Cholo ödelägger Fidler's Green och resten av staden. Samtidigt börjar de vandrande döda att utvecklas och verkar bli intelligentare..

Ok. 20 år efter Day Of The Dead sket Romero ur sig Land Of The Dead och mina förhoppningar var ganska höga.. det var ju Romero trots allt. Första gången jag såg den tyckte jag den var bra. Andra gången jag såg den tyckte jag att den var bra men att den hade brister. Nu när jag ser den - för typ femte gången eller nåt - så är mina åsikter lite förändrade.

När jag tänker efter är storyn ganska töntig och inte speciellt utvecklad. Zombierna står inte speciellt mycket i fokus, utan är mest där för att fylla ut storyn. Känns det iaf som. Läskig finns inte i den här filmen, utan vi bjuds mer på gore, våld och slask.

Vi ser bland annat John Leguizamo (Spawn, Ice Age filmerna, Body Count), Simon Baker (Red Planet, The Ring Two), Dennis Hopper (The Texas Chainsaw Massacre 2, Hell Ride), Robert Joy (Amityville 3-D, AVPR: Aliens Vs. Predator - Requiem, Superhero Movie) och Eugene Clark (en jävla massa tv-serier) - som zombiernas ledare - framför kameran. Asia Argento (Dèmoni 2: L'incubo ritorna, La chiesa, xXx) - dotter till Dario Argento - ser vi också i en viktig roll. De gör väl en bra insats. En lite smårolig grej är att Simon Pegg och Edgar Wright (Shaun Of The Dead-killarna) syns till snabbt i en scen... som zombies.

Effekterna och makeupen är däremot en annan historia. De är välgjorda båda delarna, vilket förnöjer den goresökande.. något så när iaf.

Det filmen faller mest på är delvis att den aldrig blir läskig och delvis på att Romero "skapade" intelligenta zombies. Detta är troligtvis det folk mest stör sig på med den här filmen. Men samtidigt får vi ju inte glömma att han experimenterade med samma sak redan 20 år tidigare - i Day Of The Dead. Det ni!

Mitt eget tycke är att Land är en helt ok zombiefilm. Den uppnåde aldrig - och kommer aldrig uppnå - sina föregångares storhet, men det är en helt ok film. Redan två år efter Land spottade Romero ur sig ytterligare en zombiefilm i sin serie: Diary Of The Dead. Jag recenserade den förra året och ni finner den här. Och den som trodde att Romero var klar med zombiegenren kan ju drömma vidare. Romero's nästa film - Survival Of The Dead - beräknas släppas i år (enligt IMDB). Vad anbelangar titeln så är det kanske inte den mest snillrika.. men vi får hoppas på det bästa.

Så.. Land Of The Dead - en ok zombiefilm. Det finns bättre, men också betydligt sämre. Tro mig.

http://www.imdb.com/title/tt0418819/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0