Killer Party

Tre unga collegetjejer går igenom flera tester för att få vara med i en collegeförening för unga collegetjejer. Under inträdescermonikvällen visar en av tjejerna - Vivia - vad hon går för när det kommer till skräckeffekter. När första april närmar sig anordnas en fest i ett gammalt övergivet hus som det sägs spöka i.

Innan festen riggar Vivia huset med diverse olika specialeffekter. Festen börjar bra men vänder snabbt och blir en dödsfälla för samtliga inblandade då någon bestämt sig för att se till att det här blir den sista festen gästerna går på... någonsin.

Vi går tillbaka i tiden lite grann. Till 1978 för att vara närmare bestämd. 1978 påbörjades inspelningarna av The April Fools, men filmprojektet stängdes ner när de nåt ungefär 90% av inspelningen då filmteamet använt mer budget än vad de fått. Filmen låg och samlade damm till 1984 då den återupptogs. När de resterande scenerna var inspelade las filmen återigen på hyllan i ytterligare två år. 1986 - ungefär mitt i 80-talets härliga slashervåg - släpptes en halvdan slasherfilm under titeln April Fool's Day. Distributörerna av The April Fools - MGM - var rädda för att The April Fools skulle misstas för att vara April Fool's Day, så de bestämde sig för att byta namn - till Killer Party. Killer Party blev alltså släppt 8 år efter det att de påbörjat den och fick en limiterad biopremiär - med en omredigerad version av originalmaterialet där nästan allt våld och blod var borttaget.

När jag satte mig för att titta på den här filmen hade jag egentligen inga förhoppningar what so ever. Hade jag haft det hade jag blivit grymt besviken. Till att börja med kan jag säga att inledningen av filmen var något av det mest underliga jag någonsin har sett. Den börjar som en zombieliknande skräckfilm, som sedan visar sig vara en film de tittar på.. i filmen. Och helt plötsligt går de från det.. till.. ja, vad ska jag kalla det egentligen? En musikvideo? Om nu det är det det ska likna, så är det något av det mest vedervärdiga jag någonsin har sett.

Filmen i sig då? Ja.. vad ska man säga? Inledningen är ungefär.. öh, 8 minuter lång eller nåt. Och sedan maler de på om totalt ointressanta saker i runt 1 timme (det inträffar två saker som var av intresse under denna timme). Sedan börjar det bli intressant gott folk. Men det förstörs ju givetvis tack vare att idioterna på MGM redigerade bort i princip allt våld och blod i hela filmen. Suck..

Skådespelarna är väl helt ok. Jag hade iofs inte räknat med så mycket mer än vad jag fick. Typ. Manuset var som sagt ass och vara bara utdraget och långtråkigt. Hade de kapat av lite mer än en timme av allt jävla malande hade filmen kunnat bli en halvintressant grej för någon skräckserie. Eller något. De få effekter vi får se är väl helt ok men ingenting man hurrar över.

Något som satte myror i huvudet på mig var att när jag kollade upp den här filmen på Statens Biografbyrås fina hemsida så såg jag att Killer Party blev förbjuden första vändan den blev provad i Sverige. Ca 2 månader efteråt släpptes den dock.. med 8 minuter klipp. Detta - mina vänner - satte ännu fler myror i huvudet på mig. Varför? Jo, för att filmen innehåller inte några direkta gorescener så som i t ex Friday The 13th filmerna. För det första, filmen är så redigerad att det egentligen inte visas något direkt våld. Och för det andra, vad klippte de egentligen bort? Inledningen av filmen? Det hade visserligen varit jävligt tacksamt men.. vad fan?

Så. Det sista jag har att säga om det här skräpet är detta: Killer Party? Pfft, jag skulle kalla den här för Snoozing Party.

http://www.imdb.com/title/tt0091338/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0