Dawn Of The Dead (2004)

En helt vanlig morgon övergår till en ren mardröm då en plötslig epidemi av massmord exploderar. Till en början tros det vara sinnessjuka människor som genomför dåden, men teorierna förändras och det står snart klart att det är de vandrande döda som genomför morden.

En grupp människor lyckas i uppståndelsen barrikadera sig inne i ett övergivet shoppingcenter där de försöker överleva det som inträffat.

Remakes brukar i regel vara usla, men det finns ju också en del undantag. Det här är ett av dem. Även om de inte lyckats riktigt fånga originalets charm och skönhet så lyckas de ändå vräka på med våld, blod, slask och annat kul. Plus ett sjuhelvetes till tempo.

Jag tycker det är lite småkul att de tagit med Scott H. Reiniger, Tom Savini (som jag glömde att nämna i recensionen av originalfilmen) och Ken Foree i varsin kort biroll. De andra skådespelarna är bra, med bland annat Ving Rhames i en viktig roll.

Det kändes skönt att filmen var bättre än vad jag mindes den iaf. Vad jag mindes så skulle den vara betydligt sämre än vad den var, men ibland får man ju glada överaskningar.

Remaken är emellertid inte bättre än originalet, men en stark remake brevid den.

Mycket sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0363547/

Kommentarer
Postat av: adina

usch, jag var jätterädd för den filmen första gången jag såg den ^^'

2009-06-17 @ 13:42:19
URL: http://lillsmuurfen.blogg.se/
Postat av: Vahetere...orka?

Hehe.. den är inte speciellt skrämmande egentligen, men är man känslig så är man väl.. antar jag. :)

2009-06-17 @ 15:49:29
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0