True Crime

1999 regisserade, producerade och skådespelade (i huvudrollen, givetvis) Clint Eastwood den här filmen - som är baserad på en bok av Andrew Klavan. True Crime handlar om den dödsdömde mannen Frank Beechum som har mindre än ett dygn kvar att leva - efter att ha blivit dömd för ett mord på en gravid kvinna som var skyldig honom 96 dollar. Journalisten Michelle Ziegler får i uppdrag av sin redaktörschef att intervjua Beechum om hur det är att sitta i dödscell. Men dagen innan intervjun är hon med i en bilolycka och dör. Istället för Ziegler sätts Steve Everett - en journalist med en förkärlek till kvinnor och alkohol - på att intervjua Beechum.

Everett sätter igång med förberedelserna för intervjun och upptäcker snart att Beechum kan vara oskyldig till det mord han sägs ha begått. Kommer Everett att hinna luska fram alla pusselbitar och bevis innan Beechum's dom blir verkställd?

Den här filmen är fortfarande lika jävla bra som den var när jag såg den första gången. Den är gripande, samtidigt som den är smått spännande. Clintan är som vanligt skitbra i huvudrollen. De övriga skådespelarna - däribland James Woods, Isaiah Washington, Lisa Gay Hamilton och Denis Leary - gör också riktigt bra ifrån sig.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska skriva om den här filmen mer än så. Det här är - enligt mig - en av Clintans bästa filmer från 90-talet. Utan tvekan. Se den.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0139668/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0