The Fear: Resurrection

Under en stormig Halloween natt bevittnar den femårige Michael Hawthorne hur hans far mördar hans mor med en yxa och senare tar sitt eget liv. 20 år senare sticker Michael, hans flickvän Peg och hans bästa vänner iväg till Michael's farföräldrar under Halloween för att fixa en fest. Michael ber sina vänner att bära kostymer som representerar deras värsta rädslor och tillsammans med sin indianvän Crow ska de genomföra en uråldrig indiansk cermoni där de ska använda dockan Morty till att eliminera deras rädslor för evigt. Michael's värsta rädsla är att bli en seriemördare som sin far, men någonting går fel och personerna i huset börjar ganska snart att minska i antalet.

Som jag utlovade i min recension av den första filmen har jag nu - äntligen - fått tag i uppföljaren. Och den var fan inte så bra som jag mindes den utan mer dum, hjärndöd, full i luckor och halvusel.

Storyn är väl halvok, men det är i princip en upprepning av den första filmen. Skådespelarna var halvok - utöver Betsy Palmer (Friday The 13th) i rollen som farmor. Större delen av karaktärerna var hjärndöda och gjorde emellanåt saker som - för mig - var obegripliga. Effekterna var inte speciellt bra och det luktade lågbudget ganska lång väg. Designen på Morty var emellertid riktigt schysst.

Filmen innehåller också en hel del luckor i händelseförloppet som fick mig att fundera om manusförfattaren ens brytt sig i hur han skrivit manuset. Många gånger satt jag och frågade mig själv "Varför gjorde han/hon så?" och "Hur kunde det hända?" osv.

Det här är verkligen inte en film man ska se om man inte är ett die hard fan av halvusla slasherfilmer, i annat fall lär man bli grymt besviken. Filmen är som sagt dum, innehåller luckor och är egentligen en ganska onödig film att ha i filmhyllan. Filmen har säkert fler brister än vad jag har tagit upp, men det här får duga. Är du inte ett die hard fan av slashers, låt filmen ligga.

http://www.imdb.com/title/tt0184463/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0