The Exorcism Of Emily Rose

När den framgångsrika advokaten Erin Bruner (Laura Linney) får ett nytt fall på sitt bord märker hon att det är ett mycket ovanligt sådant. Hon ska försvara Fader Moore (Tom Wilkinson) som står anklagad för dråp på den nittonåriga katolska collegeflickan Emily Rose (Jennifer Carpenter), efter att han har genomfört en exorcism. Men vad var det egentligen som hände med Emily?

Jag såg den här filmen ungefär direkt när den kommit ut på dvd. Och jag blev grymt besviken då jag hade förväntningar på att det skulle vara en ungefärlig film med The Exorcist (originalet) - som jag faktiskt gillar. Nu - ca 4 år senare - tvingade jag mig själv att se om den tillsammans med S. Och jag tycker att den är lite bättre än vad jag tyckte då, men jag tycker ändå den har alldeles för många svaga - alternativt dåliga - sidor för att jag ska tycka om den.

Filmens första brist är att det är alldeles för mycket snack. Det hela blir mer ett långtråkigt och pratigt drama än en skräckfilm. Givetvis är den kategoriserad som Drama/Skräck, men för helvete.. man behöver väl inte söva tittaren med nästintill 2 timmar snack om bibeln, Lucifer, Gud och hallelujah? Den andra bristen är att vissa scener är utdragna och - stundtals - helt jävla onödiga. Vissa scener kunde ha tagits bort helt och vissa kunde ha kortats ner avsevärt. Den tredje bristen är att det händer fanimej ingenting. I de scener det händer något av intresse är det småspännande - men inte läskigt - och.. ja, det är rätt intressant ärligt talat. Men det är långt mellan dem och de är alldeles för få. Dessutom så sitter de större delen av filmen i en jävla domstol. Snark någon?

Filmen har visserligen ett par bra sidor med, så som bra skådespelare och ett par få intressanta scener.. men det väger inte upp de dåliga sidorna med filmen.

http://www.imdb.com/title/tt0404032/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0