Free Jimmy

Roy Arnie har en dröm: en dag skall han ha sin egen cirkus och göra succé i hela världen. Nyckeln till hans dröm heter Jimmy, en knarkberoende cirkuselefant som döljer en värdefull hemlighet.

Roy Arnie lyckas övertala sina gamla pundarpolare Odd, Gaz och Flea att jobba på den nedgångna ryska cirkusen Cirkus Stromowski som han själv jobbar för. Men under en föreställning händer något. Jimmy flippar ur, cirkusen blir nedstängd och Roy Arnie och gänget slängs i häktet. Senare lyckas Jimmy fly - med pundargänget i hälarna. Men pundarna är inte ensamma om att jaga Jimmy; Rabiata djurrättsaktivister ledda av Marius, en trio mordiska gangsters från Samemaffian och ett gäng fulla jägare är också ute efter Jimmy.

Free Jimmy - eller Slipp Jimmy Fri som den hette på originaltitel i Norge - är en hysterisk CGI-rulle där bland annat Woody Harrelson, Simon Pegg, Phil Daniels och Jay Simpsons lånar ut sina röster - i den engelskt dubbade versionen. Jag har bara sett den engelskt dubbade versionen och har inte orkat bry mig i den norska versionen (även om jag äger filmjäveln på originaldvd med båda soundtracksen inkluderade).

Hur som haver. Filmen är en riktigt kul film med en ganska lagom portion med sjuk humor, snygga animationer och bra voiceacting. Manuset är väl inte det mest intelligenta och bjuder väl inte på direkt några snabba vändningar utan går typ i en rak linje. Några skämt i filmen är emellertid hysteriskt roliga och får mig varje gång att vråla av skratt.

Har man inte sett Free Jimmy och gillar lite udda CGI-komedier så gillar man nog den här. Jag har då tappat räkningen på hur många gånger jag har sett den iaf.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0298337/

Kommentarer
Postat av: Rosie

Åååh vad jag älskar den filmen. :) Såg den med Erika och Markus, jag älskar Jimmy. :D

2009-07-08 @ 01:27:30
URL: http://roosiee.blogg.se/
Postat av: Vahetere...orka?

Free Jimmy är en fin film. Går att se hur många gånger som helst. :)

2009-07-08 @ 02:47:15
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0