Autumn

Ett mystiskt och dödligt virus lamslår plötsligt mänskligheten och ytterst få människor överlever. De få överlevande märker dock kort efter incidenten att de inte är ensamma: de döda har börjat vandra igen. Men under en väldigt kort tid börjar de ruttnande kropparna att få tillbaka sina allra primitivaste sinnen och blir betydligt farligare. När de odöda börjar bli attraherade av ljus och ljud har de överlevande inget annat val än att leva i tyst mörker..

Autumn är en av de mest bedrövliga zombiefilmer jag har sett skulle jag tro. Den är stundtals ok, men större delen av filmen är den bara tråkig, utdragen och oläskig. Läskig blir den iofs inte överhuvudtaget, oavsett hur mycket smink och makeup de kladdat i ansiktet på de som spelade zombies. Det blir småspännande typ de sista 10 minutrarna av filmen - och hela filmen är runt 110 minuter lång. Resten av filmen går ut på att de gradvis utvecklar zombierna och de överlevande pratar en massa skit. Trååååååkigt. Missförstå mig inte, jag har ingenting emot att de utvecklar karaktärerna och också stjärnorna i filmen - zombierna - men for fuck sake.. ska man behöva vänta i 1½ timme på att någonting av intresse ska hända? Och när det väl blir intressant så är det illa framfört och blir automatiskt ganska ointressant. Förutom runt de sista 10 minutrarna, just det.

Någonting jag störde mig på var faktiskt zombierna. När jag sätter mig och tittar på en zombiefilm räknar jag kallt med att få se döingar som vandrar - alternativt springer beroende på vilken typ av zombiefilm det är och från när den är - runt och vill muncha på de levande. Jag vet inte riktigt vad de sysslade med när de spelade in Autumn. Zombierna både vandrade och sprang i den här filmen samtidigt som de stundtals var grymt aggressiva och slog rutor, dörrar och annat för att sedan vara helt cool lugna och bara stå där, även om någon av de överlevande var i princip brevid dem. Att de överlevande kunde plöja igenom en hel hord zombies - till fots - utan att få en skråma på sig efteråt tyckte jag också var lite underligt. De som gjort den här filmen kan inte ha sett några andra zombiefilmer förr. Något annat svar kan jag inte komma på.

Skådespelarna var ganska ok med bland annat Dexter Fletcher (Lock, Stock And Two Smoking Barrels, Doom) och David Carradine (Kill Bill filmerna) i varsin huvudroll respektive biroll. Effekterna och makeupen var skiftande mellan bra och värdelösa. De använder även en greenscreen - minst - en gång i filmen. Denna greenscreen såg förjävlig ut och var inte verklighetsgtrogen någonstans.

Kameraarbetet skiftade mellan att vara bra och ass då det helt plötsligt i vissa scener blev bäcksvart vilket resulterade i att man inte såg ett skit vad som hände. Var det inte bäcksvart så skakade kameran istället - detta inträffade visserligen enbart under de intressanta sekvenserna, men var fortfarande jävligt störande. Det övriga kameraarbetet - när det varken skakade eller var bäcksvart - var helt ok och såg ganska mycket ut som en film gjord för TV eller direkt-till-dvd/vhs-film.

Filmen innehåller också helt onödiga sekvenser där allting går i slowmotion och där de har laggt på halvtaskiga effekter som bara gör sekvenserna ännu löjligare än vad de redan är. Givetvis slänger de även på NU-ÄR-DET-JÄTTELÄÄÄSKIGT-musik också. Suck..

Detta är tillägnat till er gorehounds där ute: filmen innehåller inget direkt gore alls. Nej, jag skojar inte. Det enda i filmen som kan kännas stötande (för extremt känsliga personer) är troligtvis makeupeffekterna. Vi får inte se något direkt våld gore alls genom filmen. Så..

Jag avslutar med att skriva följande: Autumn hade en god grundidé att stå på och var halvlovande till en början, men med en grupp inkompetenta idioter i filmteamet - och troligtvis en halvtaskig budget - sket sig det mesta med filmen. Tyvärr. Se någonting annat om ni vill se zombies, för här är det mer skitprat än zombies.

http://www.imdb.com/title/tt1198333/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0