Man's Best Friend

Lance Henriksen i en av mina barndomsfavoriter som jag inte har sett på många, många år.

När nyhetsankaret Lori Tanner och hennes kameraman smyger sig in i EMAX Research's byggnader hittar de hunden Max, som tar sig ut och flyr tillsammans med de två kvinnorna när de blir upptäckta.

Till en början verkar Max vara den perfekta hunden, men allt eftersom tiden går börjar Max att förändras i sitt beteende. Samtidigt försöker poliserna Kovacs och Bendetti tillsammans med Dr. Jarret hitta Lori och Max.

Nu när jag såg den här filmen igen så log jag för mig själv och sa "Ja, just ja! Nu händer det ja!" precis innan någonting skulle inträffa. Och jag älskar fortfarande filmen lika mycket som jag gjorde när jag såg den för första gången.

Filmens stjärna är givetvis inte människorna som står med i rollistan, utan det är Max. Han stjäl hela showen och man sitter mest och väntar på att han ska komma i bild när han inte är det. Man får ett sorts medlidande för honom fastän han ska framställas som ett monster. Se filmen så begriper ni hur jag menar.

I rollistan, utöver Lance Henriksen (som spelar Dr. Jarret), ser vi Ally Sheedy (Bad Boys, WarGames, Home Alone 2: Lost In New York, The Veteran), Robert Costanzo (Die Hard 2, Batman: Mask Of The Phantasm), Fredric Lehne (Con Air, Men In Black, Amityville: The Evil Escapes) och John Cassini (Halloween H20: 20 Years Later, Kingdom Hospital).

Ibland när man tittar på filmer man älskade när man var liten kan tycket vända helt och gå åt det andra hållet. Och ibland gillar man de lika mycket. Och ibland mer än när man såg dem då, tack vare att man begriper lite mer. Det här är en sån där som jag gillar lika mycket och jag tycker att John Lafia (han som regisserade Child's Play 2 och långt senare The Rats (aka Killer Rats) samt screenplayet för Child's Play) har gjort den här filmen otroligt bra.

För er som undrar: jag försökte få tag i en coverbild av den svenska releasen av filmen, som ser helt annorlunda ut mot den amerikanska, men jag hittade ingen. Varför försökte jag det? Jo, för jag tycker den här coverbilden är falsk. Den påvisar att Max liknar hunden i Rottweiler (som kom långt efter) och typ att filmen ska luta åt Terminator-hållet. Vilket är bull.

En mycket minnesvärd film som jag tycker om mycket. Ett måste för djurskräckfantaster.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0107504/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0