Kurtlar vadisi - Irak

En grymt omtalad film med Billy Zane i en av huvudrollerna, samt Gary Busey som skymtar förbi som en läkare som är kåt på att operera ut njurar ur folk. Filmen släpptes under titeln Valley Of The Wolves: Iraq i Sverige. Det är också den internationella titeln på filmen.

Irak, 2003. En amerikansk trupp ledd av CIA-agenten Sam Marshall för av oklar anledning bort en grupp allierade turkiska soldater från det högkvarteret. Senare skjuts flertalet besökare på ett bröllop ihjäl och fler människor, som blivit gripna pga misstanke om terrorism, blir senare ihjälskjutna.

Detta medför att ett personligt krig mellan extremister, den turkiska specialagenten Polat Alemdar och Sam Marshall, uppstår. Vad som startar som en intressekonflikt kommer alltmer att handla om en uppgörelse utanför politiken.

Ööh.. ja. Det här är en grymt omtalad film. Som jag inte tycker speciellt mycket om, i ärlighetens namn. Visserligen innehåller den våldsamma scener, en del pang pang och så är den svårkategoriserad också för den delen. Det är en skum blandning mellan drama, krig och action. Ungefär.

Anledningen till att jag inte gillar den speciellt mycket är för att en stor del av filmen går ut på att turkar, araber och andra människor predikar om deras gudar och Allah och fan och hans moster, vilket gör att jag börjar snarka högt. Utöver det bjuds vi också på Billy Zane, som predikar om att Jesus och hans "fader" är de enda riktiga gudarna. Snark igen. Sen blir det våldsamt. Då blir det intressant och kul.

Varför det har blivit en stor uppståndelse runt filmen tänker jag inte ta upp, det står något om det på IMDB, om jag läste rätt. Anledningen till det är att jag inte bryr mig speciellt mycket i vad den här filmen står för eller vad den propagerar för.

När folk börjar härja runt med hallelujah-snack, Allah-snack, biblar och annat skit så somnar jag.. och då spelar det ingen roll hur våldsamt det övriga materialet är.

http://www.imdb.com/title/tt0493264/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0