Hellboy

Jag for till min polare med den fläskiga hemmabyggda hemmabion återigen för att titta på film. Den här gången var det Hellboy från 2004, som jag faktiskt inte har sett någon gång innan så slå på mig och kalla mig efter, nu kör vi.

Mot slutet av andra världskriget, 1944, försöker nazisterna att använda svart magi för att vända krigets utgång. De allierade attackerar ett tyskt läger där cermonin, ledd av den ryske historikern Grigori Rasputin, tar plats. De allierade styrkorna lyckas stänga portalen nazisterna har öppnat.. men något tog sig in i vår värld.

Den apliknande demonen får namnet Hellboy och uppfostras av professor Trevor "Broom" Bruttenholm, en expert inom det okulta. När Hellboy har vuxit upp blir han antagen till Bureau Of Paranormal Research där han jobbar med Abe Sapien, ett annat "freak".

Nutid. Rasputin återvänder efter att ha varit död i 60 år för att fullfölja profetian om att den falnes son ska framkalla armageddon och Jordens undergång. Hellboy måste, ovilligt, slå sig ihop med en idealistisk och ny agent av B.O.P.R. för att stoppa Rasputin och hans medhjälpare.

Filmen är en spektakulär effekt-film där det inte snålas med varken effekter eller make-up någonstans. Skådespelarna är riktigt bra med bland annat Ron Perlman i titelrollen. Storyn kan vara lite småknölig att komma in i, men när man väl har gjort det flyter filmen på i ett högt tempo och den blir egentligen aldrig tråkig. Filmen innehåller också, utöver spektakulära effekter och snygg make-up, en hel del action och komiska inslag.

Att det är Guillermo del Toro som har regisserat begriper jag inte riktigt efter den stora besvikelsen av den urusla El Orfanato (Barnhemmet). Men han har givetvis gjort en och annan bra film också, så som Blade II (där Ron Perlman också är med) och Mimic. del Toro har gjort El Laberinto del fauno (Pan's Labyrinth).

Det här är en sån där film man absolut inte ska titta på en skrotig 15" TV, utan en anläggning som gör så att hela soffan hoppar när saker börjar dundra igång (precis som det gjorde nu när jag tittade på den).

En mycket bra film som jag säkerligen kommer att se om.. många gånger.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0167190/

Kommentarer
Postat av: HA

Han har bara producerat El Orfanato. Hans namn slängs runt rätt mycket nu, ungefär som "Wes Craven presents" eller "Un film de Luc Besson" fast de egentligen haft väldigt lite med dom att göra.

Blade 2 är bra, Mimic är rätt medelmåttig, Hellboy 1 är helt okej, Pans Labyrint är 50% hur bra som helst och 50% total skit. Sammanfattning: Del Toro är en Helt Vanlig Regissör.

2009-01-07 @ 07:34:10
URL: http://glob.heltperfekt.com
Postat av: Vahetere...Orka?

Jo, men jag skrev aldrig ordagrant "han har regisserat El Orfanato" heller. Och ja, din sammanfattning stämmer mycket bra.. som många gånger förr.

2009-01-07 @ 20:01:24
URL: http://vahetereorka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0