Gargoyle

Det var ett jävla tag sen jag recenserade en Jim Wynorski film, så det är dags nu igen. Filmens originaltitel är alltså Gargoyle, men jag hittade inget originalcover så den alternativa coverbilden Gargoyles' Revenge fick duga. Filmen är också känd som Gargoyle: Wings Of Darkness.

Två stycken CIA agenter skickas till Bukarest, Rumänien, för att lösa en kidnappning av sonen till en högt uppsatt man. Men efter att de har fritagit sonen bryter skottlossning ut och kidnapparna tar sig därifrån.

Snett efter hittas en av kidnapparnas kropp spetsad på en spira i det ökända slottet Orlock. Men snett efter myndigheternas fynd börjar fler och fler personer försvinna och ju närmre agenterna kommer sanningen, desto mer står det klart för dem att deras fiende är inte av det mänskliga släktet.

Mina förhoppningar var ju självfallet små då jag visste att detta var en Wynorski film. Men Wynorski har ju imponerat på mig förr, så jag satte mig ner och försökte njuta av filmen så gott jag kunde.

Effekterna är störtlöjliga som i vanlig ordning när det gäller Wynorski. Billiga datorgjorda B-effekter av den löjligaste klassen. Skådespelarna var ganska bra B-skådisar, så som Michael Paré (en hel bunt Uwe Boll filmer så som Postal och Seed, samt Wynorski's film Komodo Vs. Cobra och John Carpenter's Village Of The Damned) och Sandra Hess (Mortal Kombat: Annihilation) som vi ser i huvudrollerna som CIA agenterna. De övriga var ganska bra också.

Storyn var som i vanlig ordning tunn och ganska skrattretande, men ser man mellan fingrarna och tänker på att Wynorski kanske jobbat hårt för att få fram den här filmen och få mat på bordet, så funkar den.

Vad anbelangar filmens kategori är den ganska svår att kategorisera. Det skjuts en hel del, det är en hel del töntiga effekter och one-liners som suger apa samtidigt som det är monster vilket borde göra att filmen lutar åt skräckgenren. Jag trycker ner den i Skräck-facket, så får alla andra tycka hur de vill. Jag orkar inte fundera på saken.

För att vara en Wynorski film är den faktiskt ganska sevärd. Den är underhållande och charmig på sitt sätt, fastän den egentligen inte borde vara bra någonstans.

http://www.imdb.com/title/tt0409999/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0