Brain Dead

Nej, givetvis är det INTE Peter Jacksons klassiska splatterrulle från 1992, utan Kevin Tenney (mannen bakom Witchboard filmerna, The Second Arrival och Night Of The Demons).

En meteor slår ner i skallen på en fiskare som sekunderna senare förvandlats till en utomjordingsinfekterad mutant amöbakontrollerad zombie. Under tiden lyckas två fångar att ta sig fria från en fångtransport och beger sig iväg till fots in i skogen och kommer slutligen fram till en fiskestuga mitt ute i ingenstans. Snett efter dyker två vandrare upp och en av rymlingarna tar de som gisslan. Kort därpå dyker även två kristna personer upp vid stugan.

Efter att en polis har kommit till stugan och minutrarna senare blivit slaktad av en av de utomjordingsinfekterade mutant amöbakontrollerade zombierna står det klart för gruppen att de ligger jävligt illa till.

Det här kallar jag kvalitéfilm. Humorn är på hög nivå, lika så är våldet. Effekterna är urusla och är rent av skrattretande. Skådespelarna är, konstigt nog, riktigt bra. Storyn är ju givetvis en ursäkt för att visa våld, tuttar (yay!) och högklassig B-humor.

Att Jim Wynorski gör en roll som sheriffen tyckte jag var ganska fränt då jag aldrig har sett den här mystiske mannen som levererat så mycket skräpfilm att jag tappat räkningen. Och Sarah Grant Brendecke, Christina Tiberia, Michelle Tomlinson och Tess McVicker visar tuttarna.

Förhoppningarna på den här filmen var grymt låga, dels tack vare titeln som känns kopierad på Jacksons kultsplatter från 92 och dels för att den verkade bara dum och usel. Men mina förhoppningar kovände runt 10 minuter in i filmen och jag satt nästan och jublade.

En mycket sevärd splatterfilm som jag rekommenderar varmt till alla er som gillar filmer där effekter och make-up inte behöver vara högklassig.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0914799/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0