Komodo

När Patrick och hans föräldrar åker till deras sommarstuga på Smaragdön, vid kusten av South Carolina, blir hans föräldrar attackerade och dödade av någonting varpå han hamnar i ett bestående chocktillstånd.

Patrick's mormor hittar Victoria Juno - en ung psykolog - som ska hjälpa Patrick att få utlopp för sin sorg, för att han ska kunna återgå till ett normalt liv. I ett försök att hjälpa Patrick bestämmer hon sig för att resa tillbaka med honom till Smaragdön för att försöka finna svaret på gåtan. Men det som attackerade och dödade Patrick's föräldrar finns fortfarande kvar på ön.. och de väntar på dem.

Jag har inte sett den här filmen på 10 år och har inte haft en tanke på att se om den då jag inte tyckte den var så där hiskeligt bra.. för 10 år sedan alltså. När jag helt plötsligt av en ren slump snavade över den så bestämde jag mig för att glo om den och jag är faktiskt rätt nöjd med det beslutet.

Filmen är givetvis av B-variant och allting är självfallet inte hundra rakt igenom, men jag gillar den. Vi ser bland annat Jill Hennessy (Wild Hogs), Billy Burke (som är aktuell i Twilight-filmerna), Kevin Zegers (som 5 år senare var med i remaken av Dawn Of The Dead) och Paul Gleeson (The Thin Red Line) i viktiga roller. Och personligen tycker jag att de gör ett bra jobb. Effekterna är godkända, även om jag funderar på om det verkligen är animatroniska ödlor de använt sig av i filmen.. de påminner lite om CGI. Hm.

Storyn är helt ok, även om det inbefinner sig lite hål här och där. Händelseförloppet är däremot riktigt schysst och det tar inte så lång stund innan filmen faktiskt börjar röra på sig. Finns inte så mycket mer att säga om det.

Jag tycker faktiskt att de har lyckats väldigt bra med Komodo, även om det är en B-film - vilket man faktiskt får ha lite överseende med. Många filmer av samma typ är tyvärr rent skräp (t ex Komodo Vs. Cobra), men sen har vi guldkornen (t ex den här).. även om det är B-film. Jajemen. Hur som helst så kommer jag nog slå mig ner för att se filmen igen vid ett senare tillfälle. Förhoppningsvis kommer inte detta tillfälle att vara om 10 år.. igen.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0172669/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0