Watchmen (Director's Cut Version)

Vi tar det hela från första början. Innan jag såg trailern för att Watchmen skulle ha biopremiär hade jag ingen som helst aning om vad Watchmen var. Ett par dagar efter premiären fick jag - av en ren slump faktiskt - tag i Watchmen: The End Is Nigh - ett prequelspel till filmen och tydligen serietidningen också. Jag blev inte speciellt imponerad av spelet och i samband med detta hörde jag runt med några som sett filmen och hörde hur den var. Reaktionerna på filmen var inte speciellt goda vilket ledde till att mina förväntningar på filmen inte var speciellt stora - och mina tankar på att se filmen var väldigt, väldigt långt borta. Men efter att ha läst Helt Perfekt's recension av filmen växte nyfikenheten och jag införskaffade filmen ganska direkt efter. Nu - för bara några dagar sedan - råkade jag få syn på att det kommit en uppföljare till prequelspelet med den mycket originella titeln Watchmen: The End Is Nigh Part 2. Efter att ha lirat igenom det andra spelet var mina förväntningar på filmen lagomt ljumna.

Hur som helst har jag nu alltså sett filmen. Men tack vare ett råd av Helt Perfekt's ägare H införskaffade jag Director's Cut versionen istället för bioversionen, då den är ca 24 minuter längre och innehåller givetvis fler händelser. Om jag kommer anstränga mig och se bioversionen eller inte vet jag inte i dagsläget.. den som lever får se. Watchmen utspelar sig hur som haver i ett alternativt 1985. Maskerade superhjältar är förbjudna enligt lag, efter att de ett par år tidigare började spåra ur och ställde till med diverse olika saker. Mutanten Dr. Manhattan - som fick sina superkrafter efter en olycka - jobbar nu mer på att framställa en alternativ energikälla och endast två av den gamla superhjältegruppen Watchmen har offentliggjort sig utan mask. När en av dem - The Comedian - blir brutalt mördad börjar den mystiske Rorschach att nysta i fallet.

Nu när jag äntligen har sett filmen så måste jag säga att jag är jävligt nöjd med vad jag fick av den. Och precis som H så begriper jag inte vad de kan ha tagit bort 24 minuter ifrån de 3 timmar och 6 minuter som filmen varar. Men samtidigt så tror jag att många ser detta som ett problem - den är för lång, för många. Storyn är djup och emellanåt lite komplicerad att begripa, men sitter man och håller käft och koncentrerar sig på filmen så är det här mycket god underhållning.

Förväntar man sig blytung action och stenhårt våld lär man bli jävligt besviken när man sätter sig för att titta på Watchmen. Visst, actionscener dyker upp lite här och där igenom filmen och i flera scener förekommer det även övervåld, men att kalla Watchmen för en regelrätt och straight actionfilm vore fel.

En annan sak jag har hört/läst klagomål på om filmen är att den hoppar väldigt mycket mellan då- och nutid och att detta medför att man inte begriper någonting eller att det kan bli svårt att begripa. Mitt svar på det är att då lär man väl koncentrera sig på vad som händer, istället för att sitta och hålla på med annat under filmens gång.

Filmens effekter är otroligt snygga också och jag har väl egentligen inte speciellt mycket att klaga på, även om man kunde störa sig lite på hur uttryckslös Dr. Manhattan-karaktären var. För helvete, jag vet inte om han ens ändrade ansiktsuttryck någon gång under filmen. Jag märkte iaf inte av det isåfall.

Citerat ur H's recension: En del klagar över hur många sekvenser lider av “sakta ner-snabba upp”-klipp [...]. Jag har inte läst speciellt många recensioner om filmen, utan tog den mest som den kom. Men om det nu skulle vara som så att detta stämmer - hur kan man egentligen störa sig på detta? Hade det varit bättre om de hade haft en jojjo-kamera under actionsekvenserna så att man - istället för hinna se allting som händer - inte sett ett skit vad som händer? Jag personligen tycker att dessa sekvenser var riktigt schyssta och snyggt upplaggda.

Jag är riktigt nöjd med vad Watchmen gav mig och jag ser den som en riktigt bra film - bara man koncentrerar sig på storyn och följer filmen från början till slut.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0409459/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0