Skeleton Crew

I början av 70-talet stängdes ett avlägset mentalsjukhus intill den ryska gränsen ner av den finska polisen, efter att en viss Dr. Anderson genomförde en serie snuff movies där han använde sina patienter som offer. Doktorn filmade allting med en 8mm kamera och började kalla sig själv för "The Auteur". Trettio år senare anländer ett delvis amerikanskt och delvis finskt filmteam till det nedgångna mentalsjukhuset för att spela in skräckfilmen Silent Creek - som baseras på massakern på det gamla sjukhuset.

Men efter att teamet hittat ett dolt rum i sjukhusets källare innehållandes filmerna som spelades in under 70-talet börjar teamets regissör - Steven - att förändras och snart står det klart för teamet att de själva är med i en snuff movie och att The Auteur återvänt för att spela in en ny film.

Den här finska skräckfilmen som går i ungefär samma fotspår som Saw och Hostel var till en början förvånansvärt usel. Skådespelarna hade rejäl finsk brytning på sin engelska, var allmänt störande större delen av tiden och var inte speciellt övertygande. Inledningsvis hände det inte så mycket mer än att en brud blir jagad genom sjukhuset och vi tittare får vänta runt 40 minuter in i filmen innan någonting börjar faktiskt hända.

Men när det väl brakar loss gott folk så gör det det med besked. Runt 50 minuter in i filmen börjar crewn bakom filmen att ösa på med våld, gore, blod och hela filmen tvärvänder och blir faktiskt riktigt bra - om vi bortser en bunt halvtråkiga scener där det inte händer något utan "filmteamet" knallar runt och letar efter.. någon.

Jag vet inte om skådespelarna blir helt plötsligt bättre efter halva filmen eller om jag bara blev van vid deras usla agerande, hur som helst störde jag mig inte på dem lika mycket efter ungefär halva filmen. Och jag måste säga att Steve Porter var ganska intressant att se i den troligtvis viktigaste rollen i hela filmen.

Effektmässigt så godkänner jag filmen. Det mesta såg realistiskt ut och väldigt påkostat för att vara en lågbudget film.

Storyn var bra, men led dessvärre av en hagelstorm av klichéer och den blev aldrig läskig.. om vi bortser ifrån att jag fick rejält med gåshud i en scen ungefär halvvägs in i filmen.

Hade det inte varit för den tröga och halvuselt framförda första delen av filmen hade jag troligtvis rekommenderat filmen. Andra delen av filmen är faktiskt jäkligt sevärd och jag gillade det jag fick.

Sevärd - även om den första delen av filmen inte var något vidare.

http://www.imdb.com/title/tt1297945/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0