Requiem For A Dream

Requiem For A Dream berättar historien om fyra individer. Sara Goldfarb - en ensam, TV-besatt änka - får reda på att hon ska vara med i TV, varpå hon börjar använda sig av amfetaminbaserade dietpiller för att komma i sin röda gamla klänning. Hennes son - Harry Goldfarb - är istället en heroininjicerande ung man som tillsammans med sin kokainsnortande flickvän Marion och hans sen länge goda vän Tyrone - som också använder heroin - har kommit på en plan hur de ska se till att tjäna storkovan.

Genom filmen får vi följa dessa fyra människor, deras drömmar och de katastrofala konsekvenserna som uppkommer av deras missbruk.

Jag såg den här filmen för första gången för ett par år sedan efter att en dåvarande polare rekommenderat den och nu har jag sett den så pass många gånger att jag tappat räkningen. Men även om jag har sett filmen många, många gånger så tycker jag att vissa sekvenser och händelser i filmen borde ha ändrats eller rent av tagits bort då de är absurda, ologiska och emellanåt är rent av överdrivna.

När det kommer till storyn så, sure.. den är förutsägbar, men samtidigt är den gripande. Skådespelarna gör ett riktigt bra jobb och att se Marlon Wayans (Scary Movie 1 och 2) i en seriös roll - som han faktiskt gör bra - är rätt imponerande (mestadels för att jag bara har sett honom i Scary Movie filmerna, utöver den här).

Egentligen vill jag inte skriva så mycket mer om filmen, då jag tycker att man bör se den - även om den är förutsägbar och har ett par brister - och bilda en egen uppfattning om den.

Det sista jag har att säga är: den påvisar att alla har vi drömmar, men att de drömmarna kan bli krossade av våra val här i livet...

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0180093/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0