The Wisher

Lite slasher igen då.

Mary är en ung tjej som älskar skräckfilmer, men blir vettskrämd av dem vilket resulterar i att hon har fruktansvärda mardrömmar och går i sömnen. Nu har det kommit en ny skräckfilm som heter The Wisher och enligt recensionerna skrämmer den vettet ur alla som ser den.

Mary och ett par vänner beger sig iväg till bion för att se den omtalade skräckisen. Bara en bit in i filmen klarar inte Mary av att titta på filmen mer och går ut.. vilket senare kommer visa sig vara ett stort misstag. Kort efter deras biobesök börjar Mary's vänner och familj att råka ut för mystiska händelser och det står klart för Mary att någon.. eller något.. imiterar The Wisher. Men vem... eller vad?

En polare till mig skulle handla julklappsfilmer till sin syster nu i julen som var. Hon ville enbart ha spökskräckisar, så han satte sig och glodde igenom alla filmerna han köpt åt henne (det var såna där begagnade hyrdvdfilmer). Detta var den enda han visste att hon inte skulle gilla, så jag fick den av honom då han (vad jag förstod det) inte gillade den speciellt mycket.

Hur som helst, tiden gick och jag glömde av filmen fram tills för någon månad sen. Jag satte upp den på min "Ska-se-lista" och den låg och samlade lite mer damm i ytterligare en månad till ikväll då jag dammade av den och satte mig för att se den.

Till en början verkade filmen gå åt skitfilms-hållet, men vände runt 30 minuter in i filmen efter att uppbyggnaden var överstökad. När det var runt en.. ööh.. 35 minuter, eller så, kvar av filmen brakade hela filmen iväg och vips satt jag och tittade på sluttexterna.

I mitt tycke var det faktiskt en riktigt bra slasherfilm med en ganska finurlig idé insmetad i storyn. Att jag inte begrep vem som var galningen förrens sekunderna innan man fick reda på vem det var höjde betyget lite till.

Skådespelarna, som jag till en början hade velat strypa, var dugliga då det var en slasherfilm. Hade det varit någon annan typ av film hade jag troligtvis slängt dvdkontrollen på tvn och skrikit "GTFO!" (Get The Fuck Out för alla okunniga).

Istället för att vara en effekt-slasher så var det mer en.. story-slasher. Visst, blod och våld fanns med, men storyn var väldigt välskriven och händelseförloppet tillförde någonting hela tiden, vilket var anledningen till att jag gillade den.

Med tanke på att jag hade i princip noll förhoppningar på filmen så tycker jag den presterade jävligt bra.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0354216/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0