Escape From Alcatraz

Klassisk film med Clint Eastwood, en ung Fred Ward och en filmdebuterande Danny Glover.

Efter flertalet rymningar blir Frank Morris skickad till Alcatraz, fängelset där ingen har lyckats fly ifrån. Men tillsammans med bröderna John och Clarence Anglin och Charley Butts planerar Morris att fly från fängelseön.

Utöver Clintan, Ward och Glover (som bara har en liten roll) ser vi även Roberts Blossom (Home Alone), Larry Hankin (Home Alone) och Patrick McGoohan (Scanners, A Time To Kill).

Det här är en av mina favoritfilmer från det att jag var yngre. Intresset för den kom till då jag såg den första gången med farsan. Anledningen till att jag tycker om den är att händelseförloppet i sig är intressant och skådespelarna är mycket bra och trovärdiga i sitt agerande.

Någonting jag inte riktigt fått klart för mig är om filmen verkligen är verklighetsbaserad eller inte. I filmens inledningstexter står det att filmen är baserad på en bok och på IMDB står det att den är baserad på verkliga händelser.

Hur som helst är filmen riktigt bra. Jag kommer säkerligen se om den många gånger till innan jag sular ut den genom fönstret iaf.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0079116/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0